Officieel: Maserati MC20 Coupe V6 630 pk (2020)De gloednieuwe MC20 sportwagen (inclusief 630 pk sterke V6) luidt een nieuw (en veelbelovend?) tijdperk in voor Maserati.

Na vele hoopgevende berichten/details heeft Maserati tijdens een indrukwekkende liveshow het doek van de MC20 sportwagen met middenmotor gehaald, zowaar 13 jaar na de onthulling van de gepensioneerde GranTurismo. Naamkundige herkennen we de subtiele verwijzing naar de legendarische MC12 hypercar, tevens steken de Italianen hun toekomstige motorsport ambities niet onder stoelen of banken.

Met de MC20 wil Maserati klanten aantrekken met een uitgesproken sportief karakter (supercar) maar tegelijk ook met dagdagelijks bruikbaarheid (GT), daarvoor is er voldoende luxe en comfort voorhanden. De vleugeldeuren zijn dan weer ideaal om de show te stelen in het straatbeeld, iets subtieler zijn de verluchtingsgaten achterop in de vorm van een drietand. Dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen (koolstofvezel, aluminum, composieten, …) blijft het leeggewicht onder de 1.500 kg wat een positieve invloed moet hebben op de rijdynamiek.

Voor wie niet kan kiezen uit het klassieke kleurenpallet (Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma en Grigio Mistero) kan terecht bij het eveneens gloednieuwe Fuoriserie personalisatieprogramma dat met Corsa, Unica en Futura collecties werkt.

Het interieur van de MC20 oogt nieuw (lees: modern) en relatief minimalistisch, achter het stuurwiel (met menig functietoets) prijkt uiteraard een digitaal dashboard. Nog meer gadgets/functies kan je bedienen via het infotainmentsysteem.

Belangrijker is natuurlijk het kloppende hart van de Maserati MC20, dat is de gloednieuwe – en zelf ontwikkelde – V6 Nettuno benzinemotor. Dat is een “state of the art” 3.0-liter zescilinder met twee turbo’s en hypermoderne F1 techniek die 630 pk / 730 Nm via een 8-traps automaat naar de achteras stuurt. De MC20 doet 0-100 sprintjes in 2,9 seconden, 0-200 in 8,4 seconden en kan 325 km/u halen!

Maserati zal de MC20 produceren in hartje Modena, begin 2021 moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden. Nadien volgt een dakloze MC20 Cabrio én een zuiver elektrische (!) versie. Een Belgische prijs is nog niet beschikbaar.