Preview: Mercedes-AMG ONE (2021)Laat die 1.000 pk sterke hypercar maar komen!

In 2017 onthulde Mercedes de fabelachtige Project One hypercar op het Autosalon van Frankfurt, drie jaar later wachten we nog steeds – samen met de 275 toekomstige eigenaars die meer dan 2 miljoen euro op tafel legden – op een tastbaar eindproduct. Wegens (te?) grote uitdagingen en problemen werd de deadline dan ook al enkele keren verschoven, nu ziet er het opeens toch weer rooskleurig uit met aflevering tegen eind 2021.

Behalve de extreme (super aerodynamische) vormgeving zit de grootste uitdaging van de AMG ONE in de 1.6-liter V6 die de hulp krijgt van drie (!) elektromotoren en zo garant staat voor 1.000 pk en zowaar 11.000 tr/min kan halen. Een dergelijke aandrijflijn zit niet toevallig in de bijzonder succesvolle Mercedes F1 bolides wat de complexiteit moet benadrukken.

Na menig statische testsessies (zowel fysiek als virtueel) is de tijd nu aangebroken om de AMG ONE los te laten op het eigen testcircuit van Immendingen (Zuid-Duitsland), binnenkort zullen de ingenieurs/testpiloten ook naar de veeleisende Nürburgring trekken. Goed ook om te zien/horen dat ze de soundtrack hebben kunnen verbeteren. Volgens de eerdere berichten moet 0-200 lukken in minder dan zes seconden en zou de topsnelheid boven 350 km/u liggen.

Weetje 01: De AMG Project ONE term verwijst naar de ontwikkeling, uiteindelijk zal deze hypercar als AMG ONE door het leven gaan. Een AMG TWO noch AMG ONE ROADSTER staan er niet op de planning.
Weetje 02: de high performance enige moet elke 50.000 km terug opgebouwd worden. Al is de kans klein dat de toekomstige eigenaars echt veel kilometers zullen doen.
Weetje 03: Zowel Nico Rosberg als Lewis Hamilton staan op de lijst (de betere extralegale voorwaarden?) waarbij specifiek de V6 uit hun F1 bolide gebruikt zal worden.