Elektrisch rijden wordt steeds populairderAls we het hebben over elektrisch rijden in België, dan denken de meeste aan de hybride modellen. Dat is ook niet zo gek aangezien er in het verleden meer plug-in hybrides zijn verkocht dan volledig elektrische wagens. Echter wordt verwacht dat de doorbraak in België op het gebied van volledig elektrische auto’s in 2020 nog zal plaatsvinden.

Als we naar de cijfers in België kijken zien we dat er een behoorlijke stijging. Hoewel het marginale percentage verkochte elektrische auto’s nog aan de lage kant was in 2018, zagen we in 2019 al een recordjaar aan verkopen. Zo waren er in 2019 meer dan 19.000 elektrische auto’s verkocht. Vergeleken met 2018, waar ongeveer ‘slechts’ 12.000 elektrische auto’s waren verkocht, is dit aantal verkopen enorm.

Volgens de statistieken rijden er momenteel al meer dan 23.000 volledig elektrische auto’s rond in België. Terwijl het jaar net over de helft is! Naar verwachting wordt dit verschil nog veel groter ten opzichte van 2019.

Waarom is het zo populair aan het worden?
Elektrisch rijden neemt erg toe in populariteit om verschillende redenen. Zo begint ten eerste de technologie van elektrische auto’s steeds beter te worden. Dit heeft als gevolg dat enerzijds de gemiddelde actieradius beter wordt en anderzijds de aankoopprijs van een volledig elektrische auto een stuk lager wordt. Daarbij merken we ook dat er een steeds grotere diversiteit aan elektrische auto’s komt. We zien bijvoorbeeld steeds meer ‘boodschappen wagentjes’ die hybride of volledig elektrisch worden uitgebracht. Een mooi voorbeeld is de nieuwe Renault Twingo ZE.

Tot slot zijn er verschillende voordelen vanuit de overheid waaronder premies, vrijstellingen en fiscale voordelen die elektrisch rijden interessant maken.

Laadpalen in België
Door stijging in vraag naar elektrische auto’s, kon het aantal laadpalen niet achter blijven. Deze zijn dan ook sterk toegenomen de afgelopen jaren. Momenteel telt België meer dan 10.000 laadpalen, waarvan 3.000 publieke laadpalen, 4.500 zakelijke laadpalen en 2.500 particuliere laadpalen. De doelstelling voor eind 2020 was om tenminste 21.000 publieke laadpalen te plaatsen. Hoewel dit vrijwel onmogelijk lijkt, blijkt hieruit dat de intentie zeker aanwezig is om het aantal te laten groeien.

Als we kijken naar de cijfers valt op dat het aantal publieke laadpalen niet echt in verhouding staat met het aantal elektrische auto’s. Hierdoor bestaat de kans dat je wel eens mis kunt grijpen en moet wachten voor het opladen. Hiervoor is een laadpaal van 50five thuis een goede oplossing.

Laadpaal thuis
Een laadpaal thuis heeft verschillende voordelen. Zo zul je geen last hebben van lange wachttijden bij een publieke laadpaal. Het opladen van een elektrische auto kost namelijk nog steeds veel meer tijd dan het tanken van een auto die rijdt op benzine of diesel. Met een laadpaal thuis laad je gewoon je elektrische auto ’s nachts op en rij je ’s ochtends met een volle accu weg!

Naast comfort biedt een eigen laadpaal ook financiële voordelen. Hoewel je eenmalig de kosten van een laadpaal hebt, kun je daarna beginnen met verdienen! Je bespaart namelijk gigantisch op eigen energie. Bovendien kun je, als je thuis zonne-energie kunt opwekken, zelfs energie neutraal rijden. Dan rij je volledig gratis!