Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift (2020)

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)We trokken richting het prachtige Circuit van Spa-Francorchamps voor de wereldpremière van de vernieuwde BMW M5!

Niet München, Frankfurt, Monaco, Nurburgring of Genève maar BMW zowaar voor het Waalse gehucht Spa – waar toevallig ook het mooiste racecircuit van de hele wereld ligt – om de opgefriste M5 aan de internationale pers te tonen. Wegens het coronavirus konden de geplande festiviteiten niet doorgaan zoals voorzien, BMW Belux zag zo haar kans om de krachtigste 5 Reeks Berline in zijn opgefriste vorm voor te stellen. Zelf verkiezen ze de LCI (Life Cycle Impulse) term … maar zeg gerust facelift!

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Dat BMW M producten prefect kunnen schitteren op het Belgische Formule 1 circuit bewees CEO Eddy Haesendonck met een korte geschiedenisles, zowaar 24 keer wist de Duitse autobouwer de 24 uur van Spa-Francorchamps te winnen. Dit tussen 1964 (Luigi Racing met de BMW 3.0 CSL) en 2018 (Walkenhorst Motorsport met de BMW M6 GT3)!

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Flashforward naar een zonnige zomerdag in 2020 waar we op de parking direct oog-in-oog staan met een resem moderne BMW M producten, gaande van de speelse M2 Competition, luxueuze M8 Coupé, stoere X5 M + X6 M, een ietwat verdwaalde i8 én de gloednieuwe M2 CS (inclusief gouden velgen). Zelfs de bloedserieuze M2 CS Racing racewagen tekende – tezamen met zijn reusachtige spoiler achterop – present.

In een grondig ontsmet kader kregen we twee verrassingen voorgeschoteld waarvan eentje “aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid” de opgefriste M5 Berline was, dat was dan ook dé hoofdreden van onze 300 km lange roadtrip.

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Omdat BMW geen half werk levert presenteerden ze op Belgische bodem direct de M5 Competition topversie in de Imola Red tint (niet te verwarren met de Motegi Red nieuwkomer) en zwarte accenten rondom (eigen aan de Competition). Kenners zien ook dat deze 20” M velgen met dubbele spaken in gepolijst Orbit Grey overkomen van de M8 én dat de gouden rembeugels wijzen op grijpgrage M Carbon (koolstof keramische) remschijven. Alvast 23 kg lichter en perfect gemaakt voor wie zich volledig wil laten gaan op het circuit … dat 100 meter de aandacht constant naar zich toetrekt met luidkeelse deelnemers, kleurrijke curbstones en glooiende contouren.

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Vooraan groeide de grille met 10% (relatief weinig/klein ten opzichte van een X7 of nieuwe 4 Reeks Coupé), werd de luchtinlaat geoptimaliseerd met extra grote radiators en kregen de LED lichtblokken een nieuwe (dagrijlicht)signatuur. Tevens werd de bumpers rondom hertekend en krijgen de achterlichten een L-patroon met 3D effect mee.

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Binnenin doet de vernieuwde M5 Berline het met drie grote nieuwigheden zijnde méér personalisatie, een groter infotainmentsysteem (12,3” ipv 10,25”, inclusief extra functionaliteit/gadgets) én de instelbare M1 / M2 rijmodi’s met bijhorende/knalrode sneltoetsen op het stuurwiel. Wederom overgenomen van de M8 Coupé, M8 Cabrio en M8 Gran Coupé. Van die laatste neemt de M5 Competition ook de schokdempers over wat zijn dynamische kwaliteiten (tezamen met enkele onderhuidse tweaks) ten goede moet komen. Jammer genoeg konden we dat niet direct verifiëren op het 7 kilometer lange/uitdagende Circuit van Spa-Francorchamps.

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

BMW voerde geen motorische wijzigingen door … al was dat ook niet direct nodig met 600 pk / 750 Nm (M5 Berline, 0-100 in 3,4 seconden, 0-200 in 11,1 seconden) of 625 pk / 750 Nm (M5 Competition, 0-100 in 3,3 seconden, 0-200 in 10,8 seconden). De geoptimaliseerde 8-traps M Steptronic automaat zorgt tezamen met de slimme M xDrive vierwielaandrijving voor een adequate/perfecte krachtontplooiing. Speelvogels kunnen de elektronische hulpmiddelen/vangnetten volledig uitschakelen en opteren voor achterwielaandrijving, iets dat je met een dergelijke hoeveelheid vermogen misschien beter niet doet?

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Eigenaars van een “pre facelift” M5 Berline zullen vermoedelijk niet snel hun subtiele – maar o zo capabele – zaken(sport)berline inwisselen gezien de beperkte nieuwigheden. De gloednieuwe vermogende meerwaardezoeker met een blauw/witte voorliefde laat de nieuwe RS6 Avant (break) en E63 AMG (berline of break) ongetwijfeld links liggen en legt minstens 123.000 euro op tafel voor de vernieuwde M5 of 132.200 euro voor de M5 Competition. Tezamen met de aangedikte basisuitrusting is de vernieuwde M5 zo 3.500 euro duurder dan voordien.

Over een exclusieve M5 CS aanvulling op termijn van het M5 gamma werd er officieel geen commentaar gegeven al zou dat niet onlogisch zijn (in analogie met de M2 CS, M3 CS en M4 CS) als zwanenzang ter ere van de huidige G30 / F90 carrière.

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Eind oktober (22-25/10) zullen diverse BMW M Motorsport bolides opnieuw proberen te schitteren tijdens de 24u van Spa-Francorchamps 2020 … die dit jaar 25 uur zal duren. Twee maand ervoor zijn alle BMW M fans welkom op het Circuit van Zolder voor de allereerste BMW M Fan Day op zondag 6 september. Vorig jaar stond de MINI Fan & Track daar garant voor veel plezier en vertier met een uitgebreid programma voor het volledige gezin.

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Ohja, de tweede verrassing was de gloednieuwe 4 Reeks Coupé die eveneens zijn Belgische première beleefde op de prachtige locatie. De (zéér) veel besproken grille is zeker aan de grote kant maar “in het echt” komt het karaktervolle en onderscheidende design een pak beter tot zijn recht, zeker in een knappe Artic Race Blue + M Sport uitvoering. Gezien de gemiddelde 4 Coupé eigenaar zich al graag eens laat gaan in de configurator (lees: meer uitgesproken dan (lease)grijs) zal dat allemaal geen noemenswaardige problemen vormen. Uitkijken naar september voor de nieuwe M4 Coupé!

Meet & Greet: BMW M5 Competition facelift LCI G30 / F90 (2020)

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...