Officieel: Volkswagen Arteon facelift + Arteon Shooting Brake (2020)Volkswagen voorziet de Arteon van een opfrisbeurt en lanceert tegellijk een hete R, eHybrid plug-in hybride en praktische Shooting Brake!

In 2017 lanceerde Volkswagen de Arteon, een strakke fastback die zich bovenaan het gamma nestelde en een meer uitgesproken (“lifestyle”) alternatief vormde voor de burgerlijke Passat (Variant). Nu komt de Duitse autobouwer met een facelift naar buiten die tegelijk een tweede koetswerkvorm, nieuwe motorisaties/versies en extra technologie introduceert.

De bestaande Arteon werd getrakteerd op een aangescherpte (optioneel verlichte!) grille, nieuwe LED dagrijverlichting en LED achterlichten. Het onderscheid tussen de basisversie, Elegance (luxe) en R-Line (sportiviteit) werd nog wat groter net zoals de personalisatiemogelijkheden.

De nieuwe Arteon Shooting Brake brengt een volledige nieuwe (en knappe) koetswerkvorm met 565 liter tot maximaal 1.632 liter bagagevolume, de fastback doet het met 563 liter tot 1.557 liter.

Het interieur werd eveneens opgefrist en krijgt extra afwerkingsmogelijkheden, de Digital Cockpit Pro is standaard. Het infotainmentsysteem komt in drie versies: Ready 2 Discover (8”), Discover Media (8”) en de Discover Pro (9,2”) met moderne functionaliteit/gadgets. VW is behoorlijk fier op het “op maat gemaakte” Harman/Kardon audiosysteem met 700W en 12 luidsprekers.

Het klassieke motorengamma van beide Arteons omvat een 2.0-liter TSI (190 pk of 280 pk) en 2.0-liter TDI (150 pk of 200 pk). Enkel de instapbenzine is er met een manuele zesbak, de rest doet het met de DSG7 automaat. Voorwielandrijving is eveneens standaard maar 4MOTION vierwielaandrijving is beschikbaar voor de toppers.

Nieuw is de eHybrid plug-in hybride die het aandrijfgeheel van de Passat GTE leent, zijnde een 1.4-liter TSI (156 pk) die de hulp krijgt van een elektromotor (115 pk) en lithium-ionbatterij. Tezamen goed voor 218 pk, verdere details omtrent de elektrische autonomie, batterijcapaciteit, verbruik en uitstoot werden nog niet vrijgegeven.

Interessanter voor de dynamische meerwaardezoekers is de Arteon R en Arteon Shooting Brake R die een 2.0-liter TSI met 320 pk / 420 Nm meekrijgt in combinatie met 4MOTION en de DSG7. Met de R Performance Torque Vectoring koppelverdeler moet je vlotter dan ooit door de bocht geraken.

Verder werden de rijhulp en veiligheid uiteraard verder geoptimaliseerd met ondermeer Travel Assist (tot 210 km/u), adaptieve cruise control (eveneens tot 210 km/u), 360° camera, adaptieve onderstelregeling, dynamische lichtblokken, parkeerhulp, rijstrookwisselhulp, verkeersbordenherkenning, start/stop 2.0 en diverse geconnecteerde diensten.

Voor het einde van 2020 verwachten we de opgefriste Arteon en Arteon Shooting Brake nieuwkomer in de VW showroom, hopelijk direct ook als eHybrid plug-in hybride en R topversie. Prijzen volgen later!