Officieel: Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid (2020)Ook de Ford Focus (Clipper) krijgt een zuinige(re) EcoBoost Hybrid.

Na de Puma en Fiesta is het nu de beurt aan de nieuwe Ford Focus om te profiteren van de geëlektrificeerde EcoBoost Hybrid aandrijflijn. Deze mild hybride (MHEV) doet beroep op een 48V boordnet en starter/generator die energie waar nodig recupereren/opslaan om later te gebruiken, goed voor 24 Nm en een snellere gasrespons (kleiner “turbo gat”).

Ford zal de Focus EcoBoost Hybrid commercialiseren in twee vermogensversies van de 1.0-liter driecilinder benzinemotor met manuele zes-versnellingsbak, zijnde 125 pk en 155 pk. Beiden verbruiken ongeveer 5,1 liter benzine per 100 km en stoten tegelijk 115 g/km CO2 (WLTP) uit, een verbetering met 17% ten opzichte van de 1.5-liter EcoBoost met 150 pk. Al is dat ook te danken aan de ijverige start/stop én cilinderuitschakeling.

Behalve de zuinige MHEV toevoeging krijgt de Focus ook een nieuw 12,3” digitale tellerpartij mee net zoals meer connectiviteit (standaard FordPass Connect) en veiligheid (Local Hazard Information, later dit jaar verkrijgbaar).

De Focus 1.0i EcoBoost Hybrid MHEV met 125 pk is de jouwe vanaf 26.365 euro (Connected), de 155 pk versie begint pas bij 29.165 euro (ST-Line). In ruil voor 1.000 euro extra heb je de praktische Focus Clipper koetswerkvorm.