Officieel: Land Rover Discovery Sport P300e plug-in hybride (2020)Na de Range Rover Evoque P300e volgt er nu ook een P300e plug-in versie van de Land Rover Discovery Sport!

Met een P400e plug-in uitvoering van de Range Rover en Range Rover Sport was de luxetak van Land Rover haar gamma al goed aan het elektrificeren, nu volgt – in afwachting van een Defender plug-in hybride! – de recent vernieuwde Discovery Sport met een P300e AWD plug-in hybride uitvoering! Dit in analogie met de technisch gerelateerde Range Rover Evoque P300e.

Visuele verschillen zijn er op de extra laadklep (links achteraan) en de obligatoire badges niet, onderhuids prijkt er wel een 1.5-liter driecilinder (!) benzinemotor (200 pk) die hulp krijgt van een 8-traps automaat en elektromotor (109 pk). Die wordt dan weer bijgestaan door een 15 kWh batterij die onder de achterbank ligt.

Goed voor een systeemvermogen van 309 pk / 540 Nm waarmee je in 6,6 seconden op 100 km/u kan zitten. Zuiver elektrisch kan je 135 km/u rijden, wanneer je het iets rustiger aanpakt zou een elektrische autonomie van 62 km mogelijk moeten zijn. De benzinemotor neemt de vooras voor zijn rekening, de elektromotor zit achteraan. Wanneer beiden samenwerken is er dus vierwielaandrijving voorhanden.

De batterij opladen kan met een klassiek 230V stopcontact, reken daar zes uur voor in. Met een Wallbox of openbare laadpaal kan je dankzij de interne 7 kW lader de laadtijd tot 1u30 reduceren. Dankzij de aanwezige CCS stekker kan je ook terecht bij de krachtigere snelladers (32 kW) waardoor je 80% batterijcapaciteit haalt in minder dan een half uur.

De gloednieuwe Land Rover Discovery Sport P300e AWD PHEV is verkrijgbaar vanaf 50.650 euro. Met een CO2 uitstoot van 36 à 44 g/km (WLTP, afhankelijk van de uitrusting) is de luxueuze Britse SUV direct zéér fiscaal aantrekkelijk.