Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)Volkswagen komt met de nieuwe Arteon vierdeurscoupé meespelen in het premium lifestyle segment.

De Volkswagen catalogus biedt voor iedereen wel wat lekkers maar een écht vlaggenschip zoals de Phaeton en Passat CC van weleer ontbreekt. Gelukkig is er sinds 2017 een Arteon (marketingtechnische verwijzing naar artem, Latijn voor kunst) die voluit de aandacht trekt met zijn knappe vormgeving en hoogwaardig interieur. Of deze high end Volkswagen daarmee écht meekan in het premium segment is een andere vraag, toch hebben ze zo een meer uitgesproken/karaktervol model in de aanbieding voor diegene die wat meer willen dan de eerder grijze Passat.


Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

De gelijkenissen met die Passat mogen dan nog zeer sterk zijn, Volkswagen gaat er prat op dat we hier te maken hebben met een volledig nieuw/onafhankelijk model. De wielbasis meet alvast 5 centimeter extra en ook in de lengte (+10 cm) en breedte (+ 3,9 cm) valt de Arteon groter uit, grootste weggever is natuurlijk de prominente grille. De knappe vierdeurscoupé looks komen nog beter tot hun recht in een frisse tint en goed gevulde wielkasten zoals de Atlantic Blue testwagen met 19” Chennai lichtmetalen velgen hier aantoont, naast de meer luxueuze Elegance uitrustingslijn is er ook een sportief ogende R-Line voorhanden.

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

De toegenomen buitenafmetingen vertalen zich binnenin in de nodige binnenruimte, zo kunnen grotere personen (1m90+) zonder problemen achterin plaatsnemen. De koffer biedt op zijn beurt plaats aan 563 liter bagage, klap je de achterbank plat dan loopt dat op tot 1.557 liter!

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Qua interieurdeling zijn de verschillen behoorlijk klein (lees: nihil) met de Passat wat ietwat jammer is gezien het behoorlijk expressieve uiterlijk, inzake ergonomie, comfort en afwerkingskwaliteit heb je hier enkele reden tot klagen. Ook voor de Arteon verwachten we spoedig een deugddoende facelift met extra technologie, gadgets en rijhulpsystemen wat het totaalpakket nog aantrekkelijker maakt. Hopelijk is de draadloze gsmlader dan wel iets groter aangezien een iPhone 8 er al niet meer inpast…

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Een vlaggenschip als de Arteon komt enkel de betere/krachtige motorisaties zoals een 2.0-liter TSI (190 pk of 272 pk) of 2.0-liter TDI (150 pk, 190 pk of 240 pk). De instapversie heeft een manuele zesbak en voorwielaandrijving, de toppers doen beroep op een DSG automaat en 4MOTION vierwielaandrijving. De eerdergenoemde facelift zal de Arteon normaal gezien ook een GTE plug-in hybride, krachtige R uitvoering én zelfs een extra shooting brake koetswerkvorm schenken.

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

De lifestyle leaserijder zal de TDI verkiezen gezien de lagere CO2 uitstoot, wij mochten proeven van de tweeliter TSI benzinemotor met 190 pk / 320 Nm (168 g/km CO2 WLTP) in combinatie met de DSG7. In optimale omstandigheden bereik je hiermee na 7,7 seconden de befaamde 100 km/u mijlpaal, de topsnelheid ligt op 239 km/u. Reken op een praktijkverbruik van ongeveer 8,5 liter en een rijbereik van 700 km dankzij de brandstoftank van 66 liter.

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Afgezien van de blitse looks en het elektronisch sperdifferentieel legt de Volkswagen Arteon toch overduidelijk de focus op comfort, zo laat de viercilinder zich snel horen wanneer je op zoek gaat naar de aanwezige rijdynamiek. Beter profiteer je van de sterk aanwezige Gran Tourer kwaliteiten met ondermeer de aangedikte isolatie, fijnschakelende automaat, informatieve head-up display en de Comfort rijmodi van de adaptieve dempers.

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Met de vele gadgets (oa digitaal dashboard, Apple CarPlay / Android Auto, dynamische LED lichtblokken, verkeersbordenherkenning, …) en moderne rijhulpmiddelen (noodremassistent, automatische parkeerassistent, intelligente adaptieve cruise control mét filemodus, …) verteer je vlot de nodige kilometers achter het (multifunctionele) stuurwiel.

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Vanaf 40.810 euro komt de Volkswagen Arteon binnen handbereik (2.0 TDI 150 pk), de 2.0 TSI DSG7 Elegance testwagen begint op zijn beurt pas bij 45.850 euro en strandde uiteindelijk bij 57.840 euro. Voor enkele duizenden euro’s minder kan je uiteraard in dezelfde showroom een Passat Variant meenemen die ook ruim/praktisch is, maar dan heb je – zoals een groot deel van leasend Vlaanderen – ook maar gewoon een Passat.

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Volkswagen mikt met deze Arteon dan ook – relatief hoog – op het koperspubliek dat interesse toont voor een Audi A5 Sportback of BMW 4 Reeks Gran Coupé. Andere mogelijkheden met een uitgesproken uiterlijk zijn de Peugeot 508, Alfa Romeo Giulia en Opel Insignia Grand Sport.

Conclusie
Stellen dat de gloednieuwe Volkswagen Arteon een veredelde Passat is zou een (te) kortzichtige conclusie zijn, technisch gezien biedt die populaire leasewagen grotendeels hetzelfde maar in een goedkopere én vooral minder sexy verpakking. De Arteon zal het dus voornamelijk van zijn looks moeten hebben terwijl de riante binnenruimte, hoogwaardige afwerking, comfortabel weggedrag en potente motoren ook bijdragen aan de positieve evaluatie van het nieuwe lifestyle vlaggenschip uit Wolfsburg. In de nabije toekomst zal Volkswagen de Arteon opfrissen met nog méér technologie, rijhulp, gadgets én een fiscaal interessante plug-in hybride.

Overzicht:
+ Looks
+ Ruim en knap afgewerkt interieur
+ Combinatie 2.0 TSI + DSG (vlot, zuinig, stil, …)
+ Comfort (instelbare dempers!)
+ Gadgets, rijhulpmiddelen, …

– Te kleine inductieve laadoppervlak (iPhone)
– Prijs/optiebeleid
– Soundtrack onder dynamische belasting
– Interne concurrentie

Rijtest: Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...