Je auto of oldtimer zelf onderhouden? Het kan!Handen uit de mouw en gaan!

Zelf beginnen sleutelen aan die Miura, Chiron of Model 3 lijkt misschien niet zo’n goed idee maar met enige kennis omtrent automechaniek én met de gepaste infrastructuur voorhanden kan je zelf het nodige onderhoud op jou nemen. Zeker als je niet bang bent om de handen vuil te maken … of om achteraf hulp te zoeken mocht het toch nog misgelopen zijn!

Je privé wagen (daily driver, circuitspeeltje, oldtimer of zondagse roadster) goed onderhouden is essentieel om er zolang mogelijk zorgeloos met te kunnen rijden, voor je bedrijfswagen heeft je leasemanager ongetwijfeld al het een en ander uitgedokterd qua onderhoudsprogramma. Daarvoor hoef je dus niet direct je mouwen op te stropen!

Bij een onderhoud ligt de focus enerzijds op een grondige controle van alle onderdelen (bevestiging/stevigheid, roest, steenslag, …), verbruikselementen (olie, accu, remmen, …) en de slijtagegevoelige onderdelen (filters, banden, …). Een jaarlijkse check-up is geen overdreven luxe al ligt het klassieke onderhoudsinterval gemiddeld gezien op 15.000 km. Uiteraard is je type wagen dé grote graadmeter inzake onderhoud, zo zal een Japanse berline vermoedelijk minder onderhoud vergen dan die knappe Italiaanse roadster.

De officiële concessiehouder (lees: merkgarage) of onafhankelijke onderhoudsspecialist weten ongetwijfeld wat te doen bij een klein of groot onderhoud, toch kan je met onderstaande stappen al het een en ander controleren en indien nodig vervangen. Onderdelen kan je anno 2020 in 1-2-3 kan vinden op het internet zoals bij euautoonderdelen.be.

Belangrijke aandachtspunten bij het zelf onderhouden van je auto:

  • Oliefilter: om onzuiverheden te verwijderen uit de diverse oliën rekent je vierwieler op zijn oliefilter. Eens per 20.000 km moet je deze vervangen (opgepast bij het opendraaien!) al volstaat het bij sommige merken/modellen om enkel de binnenfilter te vervangen. Voor het vullen moet je tot 20% extra olie rekenen, verifieer na afloop zeker – met een draaiende motor – op de afwezigheid van lekkende olie!
  • Uitlaat: jaarlijks je uitlaatsysteem nazien is een must, zeker na een stevigere winterperiode waarbij strooizout voor (hardnekkig) roest kan zorgen. Verifieer ook zeker de staat van de handremkabel, deze kan gehinderd zijn door de uitlaat na contact met een stoeprand of verkeersdrempel.
  • Remblokken: Remblokken zijn in nieuwstaat ongeveer 10 mm dik, wanneer ze minder dan 3 mm worden moet je ze zeker vervangen. Hierbij steevast de draairichting van het wiel respecteren (te herkennen aan de pijl of het opvullende plaatje)! Piepende remmen zijn een weggever op problemen en zorgen voor extra slijtage.
  • Luchtfilter: in tegenstelling tot de oliefilter is een luchtfilter net wat gemakkelijker te vervangen, iets dat je ook gewoon kan vermijden door het huidige exemplaar te reinigen (bv: uit te blazen met perslucht).
  • Bougies (ook wel de ontstekingskaars genoemd): een van dé meest onderhoudgevoelige (maar snel gewisselde) onderdelen van je wagen. Een bruine kleur is normaal (kan je snel even reinigen), bij een zwart/vettig exemplaar moet je eens goed naar de carburator (brandstofvernevelaar) kijken. Na een grondige poetsbeurt (met staalborstel + benzine) mogen deze ook opnieuw gebruikt worden. Een witte bougie is oververhit geraakt en moet de vuilbak (of KGA) in!