IONITY maakt snelladen aanzienlijk duurder (2020)

IONITY maakt snelladen aanzienlijk duurder (2020)Na een lanceringsaanbod van slechts 8 euro per laadbuurt hanteert IONITY nu een (peperduur) tarief van 0,79 euro per kWh.

BMW, Volkswagen, Porsche, Audi, Mercedes en Ford hebben samen de IONITY joint-venture opgericht die – in analogie met de Tesla Superchargers – een Europees netwerk van toegankelijke snelladers (tot 350 kW!) uitrolt. Doorheen 24 Europese landen staan er intussen al 200 dergelijke laadstations, in Belgie zijn er al 3 IONITY locaties actief (Wetteren, Charleroi en Luik).

Om de lancering kracht bij te zetten werd er een eenheidstarief van 8 euro voor een volledige laadbeurt gerekend, nu verhoogt IONITY de prijs aanzienlijk tot 0,79 euro per kWh. Een Nissan Leaf (62 kWh) volledig opladen zal je dus minimaal 48 euro kosten en bij de grotere EV modellen ligt het – gezien hun grotere batterij – nog hoger: Porsche Taycan (90 kWh, 71,1 euro) of Tesla Model S (100 kWh, 79 euro). Dergelijke verbruikskosten komen hoger uit dan wat een regulier benzine/diesel alternatief zou kosten.

Hoge laadsnelheden of niet, IONITY prijst zichzelf behoorlijk duur. Zo betaal je bij Tesla slechts 0,29 euro per kWh, bij het Nederlandse FastNed is het maximaal 0,59 euro.

Het aangegeven tarief van 0,79 euro per kWh is enkel van toepasselijk voor de ‘losse gebruikers’. Voor de geassocieerde Mobility Service Providers (Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service en Volkswagen WeCharge) zijn er andere prijzen van toepassing (al dan niet in combinatie met een abonnementsformule en/of gelimiteerde laadsnelheid).

 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...