Rijtest Suzuki Jimny 1.5i 2018 (2018)Voor Suzuki zal 2020 een overgangsjaar worden met enkele ingrijpende (milieu)wijzigingen al verwachten we toch de nodige ambiance op de Japanse stand tijdens het Autosalon van Brussel 2020.

Om aan de nieuwe (lees: véél strengere) uitstootnormen te voldoet moet Suzuki snijden in het gamma en verdwijnen de degelijke Baleno, Celerio en de 1.0-liter BoosterJet driecilinder benzine uit de gammafolder. Het volledige aanbod – met uitzondering van de onverwoestbare Jimmy – zullen nieuwe motorisaties krijgen die beroep doen op mild hybride techniek.

De Ignis (de compacte crossover met een funky uitstraling) en Swift (een compacte stadswagen) profiteren na enkele jaren op de markt te zijn van een deugddoende update. Op esthetisch vlak zijn de wijzigingen beperkt, op technisch vlak mogen we een 12V (10 Ah) mild hybrid systeem verwelkomen dat innig samenwerkt met de 1.2-liter viercilinder DualJet (90 pk). En dat zorgt logischerwijs voor een beperkt(er) verbruik!

Hetzelfde verhaal bij de Vitara en S-Cross SUV’s die een 48V hulpsysteem krijgen voor hun 1.4-liter viercilinder. Ook de sportieve Swift Sport zal een 48V system gebruiken waardoor de elektrohulp nog beter/krachtiger zal zijn en als dusdanig meer rijplezier bieden.

De hippe doch capabele Jimny heeft eveneens last van de strenge WLTP regelgeving. Hij is namelijk zodanig populair dat de gemiddelde merkuitstoot vlot oploopt en Suzuki daardoor genoodzaakt is om maximaal 800 stuks jaarlijks naar onze regio’s te halen. In 2018 en 2019 waren deze in no time uitverkocht, snel zijn voor 2020 lijkt dan ook aangewezen!

Suzuki zou Suzuki niet zijn mochten ze Paleis 4 niet (regelmatig) trakteren op de nodige ambiance, dit jaar werken ze in het Tokio thema met de nodige groene accenten. Sowieso het bezoek waard!