De Vlaamse Overheid wil meer trajectcontroles invoeren.

In de komende jaren zal de Vlaamse Overheid – en meer specifiek het Agentschap Wegen en Verkeer – de klassieke flitspaal waar mogelijk vervangen door trajectcontrole. Daarbij wordt de snelheid van auto’s niet gemeten op één specifiek punt maar tussen twee punten (over afstand van minimaal 500 meter) wat uiteraard veel efficiënter is.

Of een flitspaal effectief kan vervangen worden door een trajectcontrole hangt al van heel wat technische en praktische aspecten, op kruispunten en/of afritten zal de vaste flitspaal wel aanwezig blijven. Onderzoek toonde de voorbije jaren aan dat trajectcontroles niet enkel zorgen voor de betere naleving van de maximum snelheid, ook het aantal ongevallen met doden of gewonden daalt gevoelig.

Momenteel zijn er in Vlaanderen reeds 48 trajectcontroles actief op de grote autosnel- en gewestwegen, daarnaast zijn er minstens evenveel klaar maar nog niet actief wegens technische problemen. Ook daar wil het Agentschap Wegen en Verkeer snel werk van maken!

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker - trajectcontrole