Preview: BMW M2 CS (2020)Na de straffe M235i, M2 Coupé en M2 Competition zou BMW nog een straffere M2 CS uit haar mouw schudden!

Met een M2 Coupé heb je ongetwijfeld elke dag plezier maar voor wie dat niet volstond kwam BMW in 2018 eindelijk met een M2 Competition die het motorblok (N55 voor de kenners) van de M3/M4 ingelepeld kreeg. Goed voor 410 pk / 550 Nm, tezamen met de achterwielaandrijving en vlotte manuele transmissie garant voor een stevige portie rijdynamiek. Aldus insiders zou BMW werk maken van een finaal uitzwaaimodel van de huidige (F87) generatie in de vorm van een M2 CS (clubsport), een strategie die ze in het verleden reeds hanteerden met de M3 CS en M4 CS.

Slechts 2200 exemplaren zou BMW bouwen waarvan er 100 onze richting (Belux) uitkomen, allemaal voorzien van de herwerkte 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 450 pk / 550 Nm. De manuele transmissie blijft op post, de DSG automaat staat op de optielijst. De toekomstige M2 CS krijgt de adaptieve ophanging mee van de M3/M4, van de M4 Competition komen dan weer de sportzetels met rode stiknaden over. Achterin kiest BMW voor een vaste zitbank die iets lichter is dan voordien.

Een M Performance uitlaat (inclusief luidkeelse soundtrack!) zou eveneens tot de standaard uitrusting behoren terwijl BMW de M2 CS als showcar zal gebruiken voor nieuwe M Performance onderdelen (winglets, sideskirts, diffusor, spoilerlip, velgen, …) die zoals steeds voorzien zijn van de nodige koolstofvezel. De kleurkeuze zou zich beperken tot vier mogelijkheden (Alpine White, Misano Blue, Hockenheim Silver en Sapphire Black), al dan niet in combinatie met lichtgewicht gouden (!) velgen.

In vergelijking met de M2 Competition zou de nog straffere M2 ongeveer 43 kg lichter voor de dag komen wat enige invloed heeft op het prestatiepotentieel. Grotere luchthappers in de grille én op de motorkap (à la M4 GTS) zorgen voor een geoptimaliseerde koeling.

Prijsmatig zal de M2 CS uiteraard boven de M2 Competition (vanaf 64.950 euro) uitkomen, reken op minimaal 85.000 euro. Wanneer je net wat te wild door de optielijst gaat zal dat zelfs boven de 100.000 euro stranden. Aangezien de wagen nog niet voorgesteld is kan je geen officiële bestelbon tekenen, indien je nu al interesse hebt kan het anderzijds geen kwaad om dat duidelijk te maken bij je BMW verdeler.

Daarnaast mogen we de geruchten omtrent een M2 CSL (als absolute topversie) niet vergeten maar misschien lijkt dat wat teveel van het goede. Nu de nieuwe 1 Reeks (én hete M135i) in de showroom staat is een nieuwe 2 Reeks het logische vervolg, gelukkig nog steeds voorzien van achterwielaandrijving! (Via)

Lees hier onze rijtest met de BMW M2 Competition!
Lees hier onze rijtest met de BMW M2 Coupé!