Officieel: Porsche Taycan (2019)Porsche lanceert haar zuiver elektrische Taycan direct als Turbo en Turbo S topversies, voorzien van pure emotie en maximaal rijplezier!

Na een lange (lees: eindeloze!) teasercampagne haalt Porsche nu het doek van de veelbelovende Taycan, een zuiver elektrische vierdeurs berline (formaat Panamera). Op het Autosalon van Frankfurt is deze e-Porsche een van dé blikvangers in de potente Turbo en Turbo S uitvoeringen. Na verloop van tijd volgen er ongetwijfeld nog meer toegankelijke (en minder krachtige) versies. Naast de Taycan werkt Porsche ook aan een meer praktische Taycan Cross Turismo koetswerkvariant die in 2020 het daglicht moet zien.

De Porsche Taycan Turbo (680 pk, 0-100 chrono van 3,2 seconden) en Turbo S (761 pk, 0-100 chrono van 2,8 seconden) doen het beiden met twee elektromotoren (één per as, dus met vierwielaandrijving), topsnelheid van 260 km/u en 93,4 kWh batterij. Daardoor ligt het rijbereik (WLTP) op respectievelijk 450 km en 412 km.

Laden moet supersnel gebeuren gezien de capaciteit (270 kW) en 800V systeemvermogen, van 5% tot 80% doe je aan een superkrachtige IONITY laadpaal in minder dan 23 minuten! De batterijpack ligt diep ingewerkt in de bodemplaat waardoor het zwaartepunt (wat belangrijk is voor de rijdynamiek) zowaar lager ligt als bij de 911 sportwagen!

Aan gadgets en haarscherpe displays geen gebrek binnenin terwijl vier inzittenden meer dan voldoende ruimte moeten hebben aldus Porsche. In de “koffer” vooraan kan 81 liter bagage, achterin kan er nog eens 366 liter.

Porsche steekt de dynamische kwaliteiten van hun eerste elektrische wagen niet onder stoelen of banken, daarbij rekent het voornamelijk op de adaptieve luchtvering + PASM (Porsche Active Suspension Management) en Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) rijhulpmiddelen. Met diverse rijmodi (Range, Normal, Sport, Sport Plus en Individual) kan je het rijgedrag van de Porsche Taycan ietwat naar je hand zetten.

Optioneel zijn er keramische remschijven voorhanden al geeft Porsche mee dat bij alle remacties (tot 90%!) door de elektromotor(en) uitgevoerd worden! Nog een technische innovatie is de tweetraps automaat op de achteras voor optimale prestaties/overdrive.

De Porsche Taycan Turbo (vanaf 157.844 euro) en Porsche Taycan Turbo S (vanaf 191.724 euro) zijn vanaf NU te bestellen, de eerste leveringen zijn voorzien tegen de lente van 2020. Het is duidelijk dat Porsche met de Taycan zijn pijlen op de Tesla Model S richt.