Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift (2018)Met een GreenNCAP maximumscore van 10/10 mag de Mercedes C220d 4Matic Berline – mét dieselmotor! – zich zowaar even milieuvriendelijk noemen als de zuiver elektrische Nissan Leaf!

Met de recente dieselschandalen, lage emissiezones en elektrische buzz staan dieselmotoren in een slecht daglicht gezien hun grotere uitstoot qua schadelijke stoffen. Al geeft Mercedes de criticasters nu lik op stuk want hun vernieuwde C-Klasse (C220d 4Matic Berline) haalde de maximumscore tijdens de GreenNCAP test, het milieuvriendelijke alternatief van de EuroNCAP crashtesten.

De onafhankelijke NCAP organisatie heeft de Mercedes C-Klasse uitvoerig getest in het labo (koud + warm, eco + sport mode en op snelheid) én op de openbare weg. Het volledige rapport kan je hier nalezen! De nieuwe 2.0-liter turbodiesel (190 pk / 400 Nm met 166 g/km CO2) uit de vernieuwde C220d 4Matic werd geprezen voor de vele systemen die de schadelijke uitstoot (zoveel mogelijk) beperken.

Elektrisch rijden dan mag dan sowieso de toekomst zijn (al dan niet op basis van waterstof), een moderne diesel is zeker niet zo schadelijk als sommige (media/organisaties misschien wel moedwillig) beweren. Om nog maar te zwijgen van de schadelijke uitstoot bij de productie van de batterijen en energie van een elektrische wagen…

Lees hier onze rijtest met de vernieuwde Mercedes C-Klasse C220d Break!