Officieel: Ford Puma crossover (2019)In het verleden was de Puma een blitse sportcoupé, nu vist Ford diezelfde benaming op voor een hippe crossover.

De Europese consument blijft verzot op de SUV koetswerkvorm en Ford kan dat niet negeren, daarom dat er een extra crossover bijkomt die zich tussen de EcoSport en Kuga zal nestelen qua formaat én prijs. Voor de naamgeving koos de Blauwe Ovaal opnieuw voor Puma, een naam die tussen ’97 en ’02 op een compacte sportcoupé – wederom op basis van de Fiesta – sierde! Maar behalve de naam en het merklogo bespeuren we geen enkele gelijkenis.

Met een sportieve en scherpe vormgeving weet de Puma zich snel te onderscheiden van die andere crossover op de Fiesta basis, de Fiesta Active genaamd. Ford is bijzonder fier op de lichtblokken vooraan die eenzelfde signatuur hebben als de Ford GT, altijd goed om op café met uit te pakken. Binnenin oogt het allemaal herkenbaar à la Fiesta al zagen we de digitale tellerpartij nog niet eerder. Qua connectiviteit rekent de Puma uiteraard op het gekende SYNC3 systeem met alle moderne toeters en bellen.

De nieuwe Puma pakt uit met de MEGABOX, een doordachte/diepe toevoeging van 80 liter (75,2 cm x 76,3 cm x 30,5 cm) onder de koffervloer waardoor grotere objecten (zoals planten, golftassen, cello’s, …) eveneens meekunnen. De reguliere koffer slikt minimaal 465 liter, de kofferklep opent/sluit automatisch.

Aan personalisatie ook zeker geen gebrek met elf verschillende koetswerkkleuren zoals Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Luxe Yellow, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic en Metropolis White. Tevens kan je massagestoelen, een glazen panoramisch schuifdak en B&O Sound System terugvinden op de optielijst.

Ford zal de Puma leveren in de Titanium (focus op luxe) en ST-Line (focus op sportiviteit) uitrustingsniveau’s. Die eerste omvat ondermeer 18” velgen, chroom accenten in de grille en zwarte raamomlijsting, de tweede biedt (optioneel) grote 19” velgen aan in combinatie met een sportonderstel, matzwarte accenten, spoiler, contrasterende stiknaden en afgevlakt stuurwiel.

De Ford Puma komt met diverse EcoBoost-benzinemotoren en EcoBlue-dieselmotoren, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Optioneel kan je (later) een zeventraps automaat verkrijgen. De 125 pk sterke 1.0 EcoBoost-motoren heeft cilinderuitschakeling wat wederom helpt om het verbruik te drukken. Diezelfde zuinigheid omvat de gloednieuwe EcoBoost Hybrid aandrijflijn (125 pk of 155 pk) die de gekende driecilinder koppelt met een geïntegreerde startmotorgenerator met riemaandrijving (Belt-Driven Integrated Starter/Generator genoemd in de vakpers).

Qua rijhulp en veiligheid doet de nieuwe Ford Puma beroep op gekende systemen uit de Fiesta en co, denk aan Adaptive Cruise Control met filemodus (Stop & Go), verkeersbordenherkenning, Lane Keeping System, Blind Spot Information System en Active Park Assist. Nieuw zijn de 180° camera en de Local Hazard Warning, een systeem dat waarschuwt omtrent gevaarlijke (weerkundige) situaties op de route.

Later dit jaar moet de nieuwe Puma opduiken bij je lokale Ford concessiehouder.