Lage Emissiezone Gent weert oude diesels in 2020Met het oog op een betere luchtkwaliteit zal Stad Gent in 2020 ook een Lage Emissiezone introduceren waarbij vooral oude dieselwagens het moeten ontgelden.

In navolging van Antwerpen en Brussel komt Gent in 2020 met een Lage Emissiezone (LEZ) binnen de stadsring waar oude/vervuilende auto’s niet thuishoren, dit om op die manier de luchtkwaliteit te verbeteren.

De selectie van wie wel/niet binnen mag zal gebeuren op basis de euronorm, een kwalificatie hoe modern (en dus proper, zuinig en milieuvriendelijk) een motor is. Voor benzinemotoren (en CNG) ligt het minimum op euronorm 2 wat ongetwijfeld geen problemen zal geven, bij diesels is euronorm 5 of hoger vereist. Daarmee vallen diesels van 8 jaar direct uit de boot!

Wie met z’n oude/vervuilende diesel (alles is relatief natuurlijk) toch in Gent centrum moet zijn kan weekpas (25 euro) of jaarpas (345 euro) kopen, lichte bestelwagens, bussen en vrachtwagens betalen meer. Voor marktkramers en kermiswagens zal er nog een andere regelgeving uitgewerkt worden!

De LEZ zal bewaakt worden door slimme camera’s. De eerste maanden krijgen overtreders alleen een waarschuwing, erna volgen boetes van 150 euro. In 2025 zal de regelgeving nog aangescherpt worden! Wie een nieuwe (zuinigere) auto wil kopen om toch zonder problemen in Gent rond te rijden kan beroep doen op een slooppremie van maximaal 1.500 euro.

Alle praktische info over de Gentse LEZ staat op www.lez2020.gent.

Rijtest: Volvo XC40 T5 AWD R-Design (2018)