Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)Met een 117 pk sterke benzinemotor en aangescherpte rijdynamiek heeft de Nissan Micra (eindelijk!) een waardig topmodel in de catalogus staan.

De vijfde generatie Nissan Micra onderging in 2017 een serieuze gedaantewisseling van een grijze/oubollige stadswagen naar een karaktervol en aantrekkelijk(er) geheel, om een meer jeugdig cliënteel aan te trekken werd er volop ingezet op connectiviteit, design en personalisatie. In de verkoopcijfers zien we daar het (positieve) resultaat van, intussen acht Nissan de tijd rijp om met extra uitrusting en efficiënte(re) motoren naar buiten te komen. Alles om “beter te beantwoorden aan klantenbehoeften” aldus de strijdvaardige Japanners maar een geëlektrificeerde (of hybride) versie is nog nergens te bespeuren.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

Ter vervanging van de bestaande 0.9-liter benzinemotor (90 pk) krijgt de Micra nu een gloednieuwe 1.0-liter IG-T driecilinder (100 pk) mee, voor het eerst leverbaar met de Xtronic (CVT) automaat naast een manuele versnellingsbak met vijf verzetten. Tevens verwelkomen we een sportief ogende N-Sport uitvoering én een sterk verbeterd NissanConnect infotainmentsysteem met moderne gadgets (Apple CarPlay/Android Auto, door-to-door navigatie, over-the-air-updates, personaliseerbaar startscherm, …).

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

Interessant voor de dynamische meerwaardezoeker is de 1.0-liter DIG-T benzinemotor die met 117 pk / 180 Nm (+20 Nm in overboord) (114 g/km CO2) en manuele 6-versnellingsbak zich als het langverwachte Micra topmodel zal gaan positioneren. Deze driecilinder leent zijn basis bij de moderne 1.3-liter viercilinder die intussen in de Qashqai en X-Trail prijkt, de DIG-T verschilt bovendien grondig met het hierboven vermelde IG-T motorblok. De Micra 1.0 DIG-T 117 pk doet de nul-naar-honderd sprint in 9,9 seconden en haalt een topsnelheid van 195 km/u, dit bij een normverbruik van 5 liter benzine per 100 km.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

Naast een gezonde brok vermogen, specifieke optische kenmerken (verchroomd uitlaatstuk, 17” lichtmetalen velgen, …) voorziet Nissan hier ook enkele doordachte aanpassingen die bijdragen tot een dynamischer rijgedrag zoals een 10 mm verlaagd onderstel, aangepaste wielophanging, scherpere besturing (kortere stuurinrichting en lichter stuurgevoel). Onder de motorkap zitten eveneens de nodige technische innovaties zoals Delta-cilinderkop, spuitcoating op de cilinderwanden (zoals bij de GT-R!), centrale verstuiver en een turbo met elektronisch aangestuurde overdrukklep.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

Wie kiest voor een N-Sport uitvoering (naast de bestaande Visia, Acenta, N-Connecta of Tekna mogelijkheden) geniet van een sportief jasje voor de Micra met onder andere sexy klinkende koetswerkkleuren (Passion Red, Solid White, Gunmetal Grey en Enigma Black), carbon look afwerking van de velgen/spiegelkappen, hoogglanzende accenten rondom, verdonkerde ruiten achteraan, Alcantara afwerking van het dashboard, zwarte hemelbekleding en ‘sportieve’ vloermatten. Een blitse N-Sport badge mocht uiteraard niet ontbreken en is te verkrijgen met de nieuwe 1.0 IG-T en 1.0 DIG-T.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

In het zonnige Lissabon konden we al de lovende woorden omtrent de Micra 1.0 DIG-T onderwerpen aan een eerste praktijktest op een gevarieerd parcours. Daarbij apprecieerden we de blitse vormgeving, het directe stuurgevoel, verteerbaar verbruik en vlot (en kort!) schakelende versnellingsbak. Met 117 pk in het vooronder is deze stadswagen perfect gezegend voor de snelle(re) acties – in de stad en op de snelweg – zonder écht voluit de kaart te trekken van de sportiviteit. Daarvoor moet je nog steeds richting de échte hot hatches gaan. Minder warm werden we van de lichte vertraging in het gaspedaalreactie en het (sterk) aanwezige motorgeluid onder belasting.

De Nissan Micra is nog steeds de jouwe vanaf 14.240 euro (IG 71 pk Visia), de IG-T 100 pk start bij 16.680 euro. Voor de 117 pk sterke 1.0 DIG-T nieuwkomer ben je genoodzaakt om minimaal 20.190 euro (N-Connecta), 20.990 euro (N-Sport) of 21.490 euro (Tekna) achter te laten bij de lokale Nissan verdeler.

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)
Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

Deze Micra topversie moet het in het B-segment gaan opnemen tegen ondermeer de ijzersterke Ford Fiesta, Peugeot 208, Seat Ibiza, Toyota Yaris en Volkswagen Polo die allen wél kunnen terugvallen op een volwaardig hot hatch equivalent. Duidelijker kan de business case voor een Micra NISMO niet zijn. YOLO!

Conclusie
Voor een klassieke facelift was het nog wat te vroeg maar toch wil Nissan de Micra geen enkele kans ontnemen om voluit te schitteren in het populaire B-segment. Daarom krijgt de karaktervolle stadswagen nu al nieuwe/moderne benzinemotoren, automaat, sportieve looks en extra uitrusting mee. De 117 pk sterke DIG-T topversie geniet eveneens van de nodige technische updates/upgrades waarmee hij zijn dynamische talenten kan onderstrepen. Maar verwacht geen vuurwerk, daarvoor is de Nissan Micra 1.0 DIG-T net wat te lauw.

Overzicht:
+ Moderne vormgeving
+ Vlotte prestaties met aanvaardbaar verbruik
+ Ruim interieur
+ Personalisatiemogelijkheden

– Smaakt naar méér
– Soundtrack/motorreactie onder belasting

Kort Getest: Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...