Meer details: BMW Z4 sDrive20i en sDrive30i Roadster (2018)Naast die blitse M40i First Edition komt de zesde generatie BMW Z4 Roadster ook met twee toegankelijkere sDrive20i (197 pk, vanaf €42.700) en sDrive30i (258 pk, vanaf €49.950) uitvoeringen.

De komst van een gloednieuwe Z4 Roadster was groot nieuws, zo getuige de lancering in verschillende delen. Maar op het Autosalon van Parijs (begin oktober) staat de dakloze Duitser in (eindelijk) vol ornaat en tegen de lente van 2019 moeten de eerste exemplaren geleverd zijn.

Omtrent de Z4 M40i en bijhorende First Edition hadden we al heel wat neergeschreven naast bewegende beelden, met de volledige onthulling zijn er intussen meer details:

  • De nieuwe BMW Z4 Roadster en aankomende Toyota Supra delen hun technische genen om de (ongetwijfeld stevige) ontwikkelingskosten te drukken. Zowel BMW als Toyota kunnen niet genoeg onderstrepen dat beide eindproducten grondig verschillen van elkaar wat je ook direct ziet als je de dakconstructie gaat bekijken.
  • Zo houdt de Japanner het bij een coupé-vorm en is de Duitse evenknie een volwaardige Roadster waarbij de softtop (uit meerdere lagen) zich volautomatisch kan weg/tevoorschijn toveren in 10 seconden. Dit kan zelfs al rijdend tot 50 km/u.
  • Standaard is er een stoffen dak in het zwart maar wie voor wil (lees: via de optielijst) is er tevens een grijs/zilveren exemplaar voorhanden. Vooraan zitten er sowieso LED lichtblokken, optioneel zijn die dynamisch en voorzien van Matrix technologie met het oog op voor een optimale helderheid.
  • Onafhankelijk van de positie van het dak is er 281 liter bagageruimte beschikbaar, een significante verbetering ten opzichte van zijn voorganger.
  • De nieuwe Z4 Roadster verlaat de productiefaciliteit van Magna Steyr (Oostenrijk) standaard op 18” lichtmetalen velgen (max 19”), daarnaast is een uitgebreide personalisatiecatalogus voorhanden met uitvoeringslijnen, packs en dergelijke.
  • In vergelijking met de vorige BMW Z4 is de nieuweling net iets langer (+ 8,5 cm), breder (+ 7,4 cm) en hoger (+ 1,3 cm) maar de wielbasis is iets kleiner (- 2,6 cm). Dat laatste moet, tezamen met een perfecte 50:50 gewichtsverdeling voor de nodige rijdynamiek zorgen.
  • Die rijdynamiek kan je ietwat naar je hand zetten met de Driving Experience Control met een Comfort, Sport en Sport+ modus.
  • Gezegend met een potente 2.0-liter viercilinder benzinemotor moeten de Z4 sDrive20i (197 pk) en Z4 sDrive30i (258 pk) voor toegankelijk rijplezier zorgen, bovenaan de pikorde staat de Z4 M40i M Performance (340 pk) met de nodige gadgets zoals een sportophanging, differentieel en aangepast rubber.
  • De nieuwe BMW Z4 Roadster komt steevast met de 8-traps Steptronic Sport automaat.
  • Als moderne BMW mag de Z4 Roadster zichzelf naar hartenlust trakteren op handige rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen. Zowaar zijn Collision + Pedestrian Warning mét City Braking en Lane Departure Warning standaard, voor Active Cruise Control met Stop & Go function, verkeersbordenherkenning, Lane Change Warning, Rear Collision Prevention, Cross-Traffic Alert, Active Park Distance Control, Parking Assistant en vele anderen moet je bijbetalen. Voor het eerst in de Z4 geschiedenis kan je een Head-Up Display verkrijgen.
  • Wie opteert voor het grote/hypermoderne Live Cockpit Professional met haarscherpe digitale tellers kan binnenkort gebruiken maken van de Hey BMW spraakassistentie. Dankzij de digitale ConnectedDrive services kan je toekomstige updates gewoon vanop afstand installeren.
  • In België start de nieuwe Z4 Roadster aan 42.700 euro (Z4 sDrive20i) met een daarboven een vanafprijs van 49.950 euro (Z4 sDrive30i) en 62.050 euro (Z4 M40i) voor de topmodellen. Je favoriete BMW concessiehouder stelt ongetwijfeld graag je droomconfiguatie voor jou samen, al dan niet inclusief goed-weer-garantie!