De nieuwe Hyundai Tucson krijgt hybride dieselmotor mee (186 pk)De New Tucson is de eerste Hyundai met een diesel mild-hybride 48V aandrijfsysteem.

Eerder dit jaar kreeg de Hyundai Tucson SUV na drie (succesvolle) dienstjaren een opfrisbeurt om hem de komende jaren nog steeds interessant te houden. Op visueel vlak maken een nieuwe grille (à la Kona) en LED verlichting zijn intrede, binnenin verwelkomen we naast een hogere afwerkingsgraad ook extra gadgets, rijhulpsystemen en een groot 8″ infotainmentsysteem.

Onder de motorkap voorzien de Koreanen – met een groot Europees ontwikkelingscentrum – nu een interessante nieuwigheid naast de 1.6-liter T-GDi benzine, 1.6-liter CRDi en 2.0 CRDi dieselmotor, namelijk een hybride aandrijflijn waarbij een elektromotor de tweeliter diesel zoveel mogelijk probeert te ontlasten. Met een zuinig(er) en comfortabeler geheel als ultiem doel.

Daarvoor rekenen ze op een 48V lithium-ion batterij, een Mild Hybrid Starter Generator, een LDC-omzetter (laagspanning DC/DC) en een omvormer. Zo ingenieus als bij de IONIQ Hybrid / IONIQ Plug-In is het allemaal nog niet maar alle beetjes helpen anno 2018 om de uitstoot van schadelijke stoffen naar beneden te halen.

De 2.0-liter dieselmotor mét mild hybrid hulp is de krachtigste aandrijflijn van de New Tucson en levert 186 pk. Vierwielaandrijving is hier standaard en de motor kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of optioneel de nieuwe 8-traps automaat. Begin 2019 moet deze brandstofbesparende technologie ook combineerbaar zijn met de 1.6-liter Smart Stream CRDi viercilinder.