Officieel: Lexus ES ES300h Berline (2018)Lexus laat de GS Berline voor wat het is en komt in het najaar met de ES meespelen in het executive premium segment!

Met de GS kon de Japanse luxewagenbouwer maar moeilijk een vuist vormen tegen de (ijzersterke) Duitse concurrenten, daarom dat ze het hier nu gaan proberen met de ES berline. Lexus bouwt de nieuwe ES op het Global Architecture-K (GAK) platform en daardoor is de nieuweling zowel langer, lager als breder wat de binnenruimte en het rijgedrag ten goede moet komen.

Op visueel vlak blijft de ES trouw aan de scherpe vormgeving (mét Spindle Grille) die Lexus de laatste jaren danig kenmerkt, voor de sportievelingen is er ook een blitse ES F-Sport versie voorhanden. Met een uitgebreide personalisatiecatalogus kan je een droomconfiguratie maken met twee uitvoeringen, 17″, 18″ of 19″ velgen en twaalf koetswerkkleuren.

Binnenin krijg je een typisch Lexus’ interieur met een head-up display, ronde boordcomputer en het veelvoudig gebruik van leder, chroom en contrasterende stiknaden. Optioneel kan je genieten van de nodige gadgets zoals het Mark Levinson Pure Play audiosysteem met 17 speakers en een 12,3″ infotainmentsysteem met Remote Touch. Het Lexus Safety System+ is dan weer standaard en omvat onder meer het Pre Collision System (inclusief fietserherkenning) en het adaptieve grootlichtsysteem.

Bij ons zal enkel de nieuwe Lexus ES300h gecommercialiseerd worden met zijn 2.5-liter Atkinson viercilinder benzinemotor en elektromotor, goed voor 218 pk en een theoretisch verbruik van minder dan 5 liter brandstof per 100 km. De hoogwaardige nikkel-metaalhydridebatterij zit onder de achterbank waardoor er geen bagageruimte verloren gaat. We gaan er vanuit dat elke ES voorwielaandrijving en een automatische transmissie zal meekrijgen, op termijn volgt er normaliter een variant met vierwielaandrijving. Of er in navolging van de unieke GS-F ook een potente ES-F komt is nog koffiedik kijken.

Indien gewenst – lees: je betaalt – voorziet Lexus de ES van de Adaptive Variable Suspension en bijhorende Drive Mode Select met diverse rijmodi (Normal, Comfort en Sport). Alleen de Lexus ES F-Sport krijgt een Sport+ modus die de motor, transmissie en wielophanging ietwat levendig maakt en het motorgeluid versterkt.

Tegen de herfst moet duidelijk worden wat Lexus Belgium voor de nieuwe ES vraagt, kort erop worden de eerste exemplaren verwacht.