Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)De goedkoopste Opel is niet langer de Corsa of Adam maar Karl. Een budgetvriendelijke vijfdeurs die terug naar de basis gaat. Maar voor wie het toch dat tikkeltje spannender mag heeft Opel de Karl Rocks.

Ook de kleine Karl wijkt af van Opel’s lange traditie om alle modelnamen op een ‘A’ te laten eindigen. In ruil volgt het model de weg van de kleine Adam, die naar stichter Adam Opel werd vernoemd. De Karl is dan weer vernoemd naar diens zoon Carl (met een C). Volgens de Duitsers is het een korte, kordate en krachtige naam die past bij de kleine citadine. Wij houden het vooral op een korte en eenvoudige naam die past bij het opzet van het model.

Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)

De Karl is volgens Opel van nul af aan ontworpen, ook al loopt het in dezelfde Koreaanse fabriek van de band waar de Chevrolet Spark gebouwd wordt. De modellen werden dan ook samen ontwikkeld maar gingen volgens Opel in een voeg stadium beiden hun eigen weg. Wat er ook mogen van zijn, op heel wat manieren doet de Karl ons denken aan stadsautootjes van de Japanse merken. Suzuki in het bijzonder. Bijvoorbeeld door het hendeltje van de tankklep dat zich op de vloer bevindt.

Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)
Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)

De Karl gaat back to basics, zowel in zijn uiterlijk als in het aanbod. 10 kleuren, 4 uitrustingsniveaus (Essentia, Enjoy, Cosmo en Rocks) en slechts één motor. Die motor is een atmosferische 1.0-liter driecilinder van 73 pk bij 6.500 tpm en 95 Nm koppel bij 4.500 tpm, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.

Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)
Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)

Qua opties zijn er eveneens een beperkt aantal keuzes waaronder het IntelliLink multimediasysteem met kleurenscherm en stuurbediening (300 euro), Parkpilot (achter) en dagrijverlichting in LED (300 euro), cruise control met snelheidsbegrenzer (150 euro), lane departure warning (250 euro, donker getinte ruiten achteraan (200 euro) en – vrij uitzonderlijk in deze klasse – een verwarmbaar stuur en stoelverwarming (400 euro/onderdeel van het Winter Pack).

Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)

Terwijl de standaard Karl er ongeacht de specificatie ook ‘budget’ uitziet kan de stoerdere Karl zijn gewone komaf beter verbergen. Je zal hem nooit verwarren voor zijn zustermodellen Adam of Corsa, maar het geheel oogt in ieder geval al iets aantrekkelijker. Binnenin hetzelfde verhaal met correcte materialen en eenvoud en gebruiksgemak boven frivoliteit. Toch heeft de Karl alles wat je nodig hebt, inclusief bluetooth en zelfs Apple CarPlay en Android Auto.

Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)
Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)

Wat de Karl dan weer écht praktisch maakt zijn zijn vier deuren. Waar veel compacte stadsauto’s het slechts met twee, vrij grote deuren moeten doen, heeft de Karl er vier kleine waardoor in- en uitstappen bijzonder praktisch is. De Karl voelt zich dan ook thuis in de stad. Mede door de bescheiden krachtbron die buiten de stad beleid vraagt. Toch doet de driecilinder het voor de rest prima met een aanstekelijke soundtrack en een bescheiden verbruik. Ook al omdat de Karl een echt lichtgewicht is. Iets wat zich ook uit in het rijgedrag dat met wat moeite zelfs aanstekelijk kan worden genoemd. Autosnelweg wordt dan weer best gemeden. Maar dat is evident bij dit soort autootjes. Cijfers? 0 tot 100 km/h neemt zo’n 14 s in beslag en zijn topsnelheid ligt op 168 km/h.

Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)

Op het vlak van concurrenten kijken we vooral naar het trio Peugeot 108, Citroen C1 en Toyota Aygo, de Kia Picanto of dat ander trio Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up. Al prijst die laatste zich zonder veel moeite uit de markt waardoor hij al snel afvalt. De Karl mag de concurrentie alvast recht in de ogen kijken, zeker met de iets stoerdere elementen van de Rocks trim die het geheel toch wat sérieux geeft.

Conclusie
Met een prijs van 12.250 euro is de Opel Karl Rocks een dikke 1.000 euro duurder dan het standaardmodel. Of die meerprijs het al die visuele opsmuk waard is zal ieder voor zichzelf moeten beslissen. Wij onthouden vooral dat de Karl een budgetvriendelijke instapper is die licht en comfortabel is met aantrekkelijke opties aan een bescheiden prijs.

Overzicht:
+ Comfortabel
+ Lichtgewicht
+ Technologie
+ Back to basics
+ Vierdeurs

– Slechts één motorisatie beschikbaar
– Snelwegschuw

Rijtest: Opel Karl Rocks 1.0 73 pk (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye