Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT 136 pk (2017)Wie op zoek is naar ruimte en comfort hoeft niet enkel naar een SUV te kijken, dat bewijst deze Hyundai i30 Wagon.

Hyundai droomt er al langer van de populaire Volkswagen Golf naar de kroon te steken. Met de nieuwste, en intussen vierde generatie, i30 heeft het Zuid-Koreaanse merk opnieuw een versnelling hoger geschakeld. Bovendien is het gamma met de vijfdeurs, Fastback, i30 N en deze Wagon uitgebreider dan ooit. Enkel een driedeursversie werd geschrapt. Maar dat is voor bijna alle constructeurs intussen wel het geval.

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

De Wagon zit intussen aan de derde generatie en blijft het model het nog steeds erg goed doen bij zowel de particuliere als zakelijke rijder. En in de fleet natuurlijk waar deze 136 pk sterke 1.6-liter CRDi met 7-traps DCT-automaat hoog op het lijstje van menig fleetrijder zal staan. De combinatie van zuinige, maar krachtige diesel, in combinatie met een snel schakelende automaat met dubbele koppeling, blijft nu eenmaal aantrekkelijk en wint vanwege de steeds grotere filedruk nog steeds aan populariteit.

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

Het mag geen verrassing zijn dat de i30 Wagon zich achteraan differentieert met zijn grote koffer. En dit dankzij de 24,5 centimeter extra koetswerkruimte achter de achteras. De wielbasis is immers identiek met die van de vijfdeurs hatchback. Met zijn minimum 602 liter kofferruimte, of 1.650 liter wanneer je de achterbank plat legt (40:60), is de i30 Wagon een van de ruimere modellen in het segment. En wanneer je voor het grote, panoramische schuifdak opteert, dan wordt dat gevoel van binnenruimte nog eens verder versterkt op zowel de voorste- als achterste rij.

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)
Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

En nu we het toch over het interieur hebben, dat is vooral klassiek en dus gebruiksvriendelijk ingedeeld en geniet een degelijke afwerkingsgraad. Het optionele 8″ infotainmentsysteem omvat vele moderne features zoals Apple CarPlay, Android Auto, WiFi hotspot én maar liefst zeven jaar accurate Tom Tom Live Services (flitspalen!), maar staat wel nogal hoog en ongelukkig gepositioneerd. Niet meteen het meest fraai geïntegreerde exemplaar maar op zich werkt het wel snel en accuraat.

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

Het rijcomfort primeert ten alle tijden bij de i30 Wagon die nauwelijks of geen last ondervindt van de extra centimeters achteraan. De i30 pakt zelfs uit met een heuse Drive Mode-knop (Eco, Normal of Sport), maar die laat je dus beter voor wat het is. De sportiviteit is immers ver te zoeken, mede vanwege het nogal vage stuur dat bovendien verrassend zwaar is. Een tegenstrijdigheid met de voorts zo comfortabele setup. Een lichte servo had dus een stuk beter op zijn plaats geweest. Bovendien zet deze i30 Wagon met zijn diesel, automaat en veelvoud aan opties, inclusief het zware panoramische open dak, toch heel wat gewicht op de schaal.

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

De in-huis ontwikkelde 7-traps DCT-automaat met dubbele koppeling kennen we intussen al langer. De unit schakelt op zich zacht en snel, zowel volautomatisch als via de stuurpeddels. Maar af en toe verslikt de software zich in de interactie met de motor en het gaspedaal. Al gaat het gelukkig nooit écht storen. Het gewonnen gebruiksgemak primeert nu eenmaal en dankzij het extra zevende verzet, is de combinatie van de 136 pk en 242 Nm sterke diesel ook relatief zuinig. Reken op een reëel gemiddeld verbruik van om en bij de 6 liter per 100 km.

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

Voorts beschikt deze i30 Wagon over alle veiligheidsvoorzieningen die Hyundai momenteel in huis heeft. Zo getuige de lange lijst van hulpmiddelen in de basisuitvoering. Zo krijg je sowieso de Autonomous Emergency Braking met Front Collision Warning System, High Beam Assist, (overijverige) Lane Keeping Assist en Driver Attention Alert mee. In de optielijst vind je verder nog een Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert en verkeersbordherkenning. In vergelijking met die vijfdeurs is de i30 Wagon zo’n €890 duurder en start bij 20.389 euro. Wie voor deze 1.6 CRDi DCT topversie gaat is minstens 31.899 euro kwijt of 1.750 euro minder voor de versie met handgeschakelde zesbak. Steevast voorzien van vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking!

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

Met de i30 Wagon trekt Hyundai ten strijde in het praktische C-segment waar we ook de Volkswagen Golf Variant, Skoda Octavia CombiFord Focus Clipper, Renault Mégane Grandtour, Fiat Tipo SW, Seat Leon ST, Peugeot 308 SW, Opel Astra Sports Tourer en de technisch identieke Kia Cee’d SW terugvinden. Kortom, een hoogst competitief segment waarin je als klant erg veel keuze hebt maar ook nog steeds veel waar voor je geld krijgt.

Conclusie
In combinatie met de 140 pk sterke 1.6 diesel en de 7-traps DCT-automaat is deze Hyundai i30 Wagon een extreem veelzijdige C-segmenter. De i30 moet het vooral van zijn vele snufjes, comfort en gebruiksgemak hebben, beter dan zijn pure rijkwaliteiten. Vooral dan vanwege het vage en nogal zware stuur en het relatief hoge gewicht van deze full option-tester.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Praktisch aspect
+ Comfort
+ Infotainmentsysteem (vlot, accuraat, modern, ..)
+ Value for money (prijs + basisuitrusting + garantie)

– Automaat verslikt zich af en toe
– Gewicht
– Zwaar stuur

Rijtest: Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi DCT (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye