De Volvo HR90 is een digitale, artificiële HR-managerDe HR90 – een aangepaste versie van de knappe Volvo S90 Berline – is zo slim dat hij zelfstandig sollicitatiegesprekken kan afnemen van toekomstige werknemers.

Met de nieuwe ’90 reeks – XC90 SUV, S90 Berline, V90 Break en V90 Cross Country – blies eigenaar Geely Volvo op overtuigende wijze nieuw leven in. Die inspanningen op vlak van design, motoren, connectiviteit en technologie vloeiden intussen door naar de nieuwe XC60 en gloednieuwe XC40. Volvo Car BeLux voegt daar nu de HR90 toe, een hoogtechnologische HR manager – in de vorm van een aangepaste S90 Berline – die de zoektocht naar specifieke profielen moet versnellen!

De Zweedse autobouwer wil namelijk in de nabije toekomst evolueren naar een nieuw model waarbij enthousiaste onderhoudstechnici verantwoordelijk zijn van A (klantencontact) tot Z (onderhoud) waarvoor ze nu specifieke profielen zoeken. Dit met het oog op een premium service ervaring van hun veeleisend cliënteel. Ook kunnen ze bij Volvo Car Gent (één van de twee overgebleven Belgische autofabrieken) dergelijke slimme m/v/x gebruiken om de XC40 – en afgeleiden – te produceren.

De Volvo HR90 kan dankzij het gebruik van artificial intelligence, camera’s, sensoren en slimme data volledig zelfstandig een verkennend gesprek afnemen met een potentiële kandidaat. Hierbij wordt de technische kennis afgetoetst maar evenzeer de sociale interactie en motivatie, niet onbelangrijk in het nieuwe model. Naast de eerste kennismaking in de HR90 volgen uiteraard nog gesprekken met HR managers uit vlees en bloed, toch hoopt Volvo met deze opvallende sollicitatiecampagne de interesse van het (schaarse) doelpubliek te wekken.

Op het Autosalon van Brussel neemt de Volvo HR90 de eerste gesprekken af, later vertrekt de slimme Zweed op rondrit langs diverse (technische) scholen en jobbeurzen op zoek naar talent.