Officieel: Renault Megane RS (2017)Met de nieuwe Mégane RS en Symbioz Concept heeft Renault alvast enkele blikvangers in Paleis 5 van het Autosalon van Brussel, voor de nieuwe Alpine A110 moet je dan weer richting Paleis 1.

De heropleving van Alpine – een legendarisch Frans sportwagenmerk – komt stilaan bij zijn hoogtepunt met de eerste leveringen van de nieuwe A110. Renault’s sportiefste subgamma voorziet hiervoor een 252 pk sterke viercilinder benzinemotor met een zeventraps DCT automaat en achterwielaandrijving, voldoende om de Alpine A110 in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren. Van de Première Edition zullen er maar 1.955 stuks gebouwd worden (een mooie verwijzing naar het startjaar van Alpine) waarvan er ééntje te bezichtigen is in Paleis 1.

In Paleis 5 vinden we het klassieke Renault gamma terug, broederlijk naast het Dacia submerk. Met de blitse Symbioz willen de Fransen reeds nadenken over onze mobiliteit in 2030 met belangrijke vraagstukken zoals elektrische aandrijvingen, geconnecteerde diensten en autonoom rijden. De unieke vormgeving – mét gekke deuren – is de spreekwoordelijke kers op de taart.

Behalve de futuristische stijlstudie zal de aandacht tijdens het Autosalon ongetwijfeld naar de nieuwe Mégane RS gaan. De sportiefste Renault rekent vanaf heden op de nieuwe 1.8-liter turbobenzine – die hij overigens deelt met de Alpine en Espace – met 280 pk en 390 Nm. Het onderstel en stuurinrichting zouden nog straffer en directer zijn als zijn voorganger, nog steeds dé benchmark in het segment van scherpe hot hatches. Met de 4Control voorziet Renault zelfs vierwielsturing, kwestie van de stabiliteit en wendbaarheid te verhogen.