Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 Diesel (2017)Mag jouw Alfa Romeo Giulia gerust wat meer zijn dan de standaardmodellen maar reikt het budget niet tot de machtige Giulia Quadrifoglio? Dan komt deze Giulia Veloce als geroepen. 

Een bi-turbo V6 met 510 pk en de zegen van Ferrari, carbon koetswerkpanelen, vier intimiderende uitlaten en het illustere klavertje vier. Wie Giulia zegt denkt meteen Quadrifoglio. Maar met zijn vanafprijs van 76.000 euro is de hete Italiaan niet voor iedereen weggelegd. Een reguliere Giulia rijden is gelukkig ook geen straf, integendeel zelfs. Gezegend met een fabelachtig chassis dat tegelijk erg sportief maar ook erg comfortabel weet te zijn, staat iedere Giulia op eenzame, sportieve hoogte. Maar het mag het uiteraard meer zijn, zeker voor een Alfa.


Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)

De Veloce – Italiaans voor snel – nestelt zich tussen de standaardmodellen en het topmodel Quadrifoglio en is er met zowel een 280 pk sterke 2.0-liter benzine als een 210 pk sterke 2.2-liter diesel. Visueel zijn beide motorisaties gelukkig identiek. Met specifieke bumpers, twee dubbele uitlaten, een flinke diffuser en standaard 18-duims velgen komt de Veloce erg gespierd voor de dag. Tel daar de zwarte 19-duims Quadrifoglio-velgen van onze tester bij, en je hebt een knappe Italiaanse berline die niet snel onopgemerkt zal voorbijrijden. Zelfs in het vrij zakelijke Grigio Silverstone.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)

Over de rijkwaliteiten van Alfa’s eerste achterwielaangedreven sedan sinds de 75 waren we eerder al lovend. Zelfs de 136 pk sterke instapversie slaagt erin om zijn bestuurder te entertainen met een strakke balans, een snel stuur en een setup die de achterwielaangedreven berline complementeert. Voor de Veloce zijn er als gevolg geen grote wijzigingen behalve dat ze standaard Alfa’s intelligente Q4-vierwielaandrijving meekrijgen. Een misschien wel merkwaardige beslissing die voor extra tractie en zekerheid zorgt maar ook voor een handicap van 60 kg. Het leeggewicht komt daarmee op 1.535 kg wat nog steeds relatief licht is. Al voel je wel degelijk het verschil tussen een handgeschakelde, achterwielaangedreven Giulia en deze Veloce.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)

Dat surplus aan kilo’s komt er niet alleen vanwege het Q4 maar ook door de knappe, elektrisch verstelbare sportstoelen die (eindelijk) voor de nodige zijdelingse steun zorgen en een standaard ZF 8-trapsautomaat vergezeld van een stel fraaie, aluminium schakelpeddels die zo uit de rekken van Ferrari geplukt zijn. Twee details die het interieur een stuk sportiever doen ogen en eigenlijk een must zijn voor iedere Giulia. Hoewel we initieel lichte kritiek hadden op de gebruikte materialen hebben de Italianen inspanningen geleverd tegenover de eerste (pré-)productiemodellen waardoor we met uitzondering van de automaatpook nauwelijks nog iets kunnen aanmerken op het verder erg ergonomische en doordachte interieur.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)

Met 210 pk en 470 Nm koppel sprint de diesel-Veloce in 6,8 s naar de 100 km/h terwijl de luchtweerstand pas bij 235 km/h de bovenhand neemt. In de Natural-stand van de rijmodiselector DNA rijdt de Veloce als vrij reguliere diesel met een progressieve gasrespons. En dat terwijl de automaat boterzacht op- en afschakelt. Ook wanneer je de peddels of de automaatpook gebruikt. In de Dynamic-stand hangt de motor een stuk korter aan het gaspedaal en komt het vermogen, waaronder al dat koppel, een stuk vroeger vrij. De erg slimme automaat blijft weliswaar bij de les waardoor de motor niet nodeloos hoog in de toeren gaat hangen – tenzij je erom vraagt. En wanneer je zelf schakelen gaat zijn de verzetswissels gepaard met een kleine sensatie in de aandrijflijn die voor dat welgekomen tikkeltje extra beleving zorgt.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)

Of je de Veloce daarmee als een echt sportieve berline kunt rijden? Ja en nee. Enerzijds zijn alle ingrediënten aanwezig voor een entertainende rit. Ondanks de vierwielaandrijving ligt de klemtoon nog steeds op de achteras. Anderzijds blijft de 2.2 een typische dieselmotor die het vooral van zijn koppel moet hebben, beter dan het vermogen bovenin de toeren. Schakelen bij maximum 3.000 tot 3.500 tpm blijft de boodschap. En dat fnuikt de écht sportieve sensaties uiteraard. Zeker omdat de rest van de auto en het gevoel achter het stuur om die sportiviteit schreeuwt. Jammer genoeg kan ook bij de Veloce de tractiecontrole en het ESP niet uit. Werkpuntje Alfa! Gelukkig is de Veloce tevreden met een bescheiden consumptiedrang van om en bij de 6,5 l/100 km (officieel 4,7 l/100km – 122 g/km CO2). Al kan dat ongetwijfeld nog veel beter. Mocht de auto je niet constant uitdagen tot meer…

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)

Kortom, de Giulia Veloce diesel is bovenal de rationele keuze boven de 280 pk sterke 2.0 benzineversie die nog eens 1.250 euro extra kost tegenover de dieselversie die vanaf 45.300 euro in de catalogus staat. En dan vergeten we nog de extra taksen bovenop het gemiddeld verbruik dat ongetwijfeld een stuk hoger ligt. Al is het extra raffinement van de benzine zonder meer meegenomen.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)
Qua directe concurrenten zit de Giulia Veloce diesel dankzij zijn grote basisuitrusting, standaard vierwielaandrijving en dito automaat in een erg specifieke (prijs)klasse. Een BMW 330d xDrive kost minstens 51.500 euro terwijl de 325d er enkel met achterwielaandrijving is. De Mercedes C250d 4MATIC kost minstens 47.069 euro, maar is ietsje minder krachtig en komt bovendien met minder basisuitrusting. De Jaguar XE 25d AWD (240 pk) en Audi A4 3.0 TDI Berline quattro S-Tronic (218 pk) zijn dan weer krachtiger en kosten respectievelijk minimum 45.770 euro en 46.555 euro, maar stellen het eveneens met minder basisuitrusting. Zowel de Mercedes als Audi schieten dynamisch echter tekort. Slechts de Jaguar en BMW komen in de buurt maar zijn – inclusief opties – dan weer een stuk prijziger.

Conclusie
Tot dan onthouden we vooral de dat Alfa Romeo Giulia Veloce Diesel een uitermate competente allrounder is die nog steeds mag pronken met het beste chassis in zijn genre, en die dankzij de riante standaarduitrusting van het Veloce-pakket een erg overtuigend geheel is. Toch blijft er nog heel wat ruimte tussen deze Giulia en de topversie Quadrifoglio. Of die ruimte wordt ingevuld door de 280 pk sterke benzine? We zullen het je gauw laten weten.

Overzicht:
+ Rijgedrag
+ Looks (interieur/exterieur)
+ Steun van de sportstoelen
+ Royale standaarduitrusting
+ Verbruik

+/- Steevast met vierwielaandrijving

– ESP/tractiecontrole kan niet uit
– Remgevoel niet altijd even consistent

Rijtest: Alfa Romeo Giulia Veloce 2.2 JTDm 210 pk Diesel (2017)

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Benjamin Van Maldergem