Officieel: Porsche Cayenne (2017)Na twee bijzonder succesvolle generaties steekt Porsche de Cayenne SUV volledig in het nieuw, al zie je dat misschien niet direct aan de buitenzijde.

Na zich jarenlang bezig te houden met sportwagens in alle geuren en kleuren begon Porsche in het vorige decennia met het bouwen van meer praktische (gezin)wagens met een praktische inborst. Na de Cayenne kwam zelfs de Panamera sportberline ten tonele, samen goed voor heel wat volume in de verkoopcijfers.

De derde generatie blijft trouw aan het gekende lijnenspel van zijn voorgangers met een moderne touch (zoals de grotere grille), achteraan zien we wel een grote verbetering. Naast standaard LED verlichting rondom is er ook een Dynamic Light System verkrijgbaar met intelligente sturing, wie nog meer geld wil investeren gaat voor de Matrix Beam LED koplampen met PDLS Plus en 84 individueel aanstuurbare LED’s.

Binnenin loodst Porsche de Cayenne ook (terug) binnen in de 21ste eeuw met een reusachtig (12,3″) display en innovatieve druktoetsen zoals de nieuwe Panamera hem voordeed. De centraal geplaatste (analoge!) toerenteller blijft gelukkig gewoon op post. Dankzij de 6 cm extra in de lengte stijgt het praktisch vernuft van de Cayenne nog ietwat meer tot een laadvermogen van 770 liter, met de achterbank plat loopt dat sterk op. De hoofd- en beenruimte neemt op die manier ook toe voor alle inzittenden.

Bij de marktlancering in december zal de nieuwe Porsche Cayenne te verkrijgen zijn met twee benzinemotoren, zijnde de 3.0-liter V6 met 340 pk / 450 Nm en de 2.9-liter biturbo V6 (oa uit de RS5 Coupé) met 440 pk / 550 Nm. Een Cayenne Diesel komt er op termijn sowieso ook bij net zoals (diverse?) plug-in hybride varianten. Sportievelingen wachten uiteraard op de Turbo (S) en GTS uitvoeringen! Vierwielaandrijving en de 8-traps automaat zijn standaard al rekent de Cayenne op het Porsche Traction Management systeem om het vermogen op een gepaste manier te verdelen.

Naast een dieet van 65 kg dankzij het lichtere chassis en een carrosserie uit aluminium voorziet Porsche eveneens achterwielsturing (betere wendbaarheid) en Surface Coated Brake met tungsten-carbide coating (betere remschijven). Daarnaast verwelkomen we ook slimme luchtvering, diverse rijhulpmiddelen en veiligheidsfeatures om de veiligheid en het comfort te bevorderen.

Op het Autosalon van Frankfurt staat de nieuwe Cayenne in vol ornaat, vanaf 75.000 euro (vanafprijs) worden de bestelbonnen reeds getekend.