Rijtest: Maserati Quattroporte V6 DieselFiat wil volume draaien en daar horen luxueuze en sportieve merken en/of modellen niet direct bij.

Het grote FCA (Fiat Chrysler Automobiles) concern omvat vandaag de dag Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Lancia (?), Jeep, Maserati, Fiat Professional, Chrysler, Dodge, RAM en nog enkele relatief onbekende merken. In de zoektocht naar verdere efficiënte en schaalvoordelen viel het CEO Sergio Marchionne op dat het voor FCA voornamelijk om volumemodellen draait. De eigenzinnige CEO zint daarom op een eventuele afsplitsing voor luxemerken Alfa Romeo en Maserati. De succesvolle afscheiding – én beursgang – van Ferrari doet de zakenman ongetwijfeld dromen.

Of het écht zover zal komen is nog niet duidelijk. Enerzijds is er nog heel veel geld nodig om beide topmerken volledig concurrentieel te krijgen om een vuist te kunnen vormen tegen de Duitse premiummerken, anderzijds zoekt FCA al lang naar een strategische partner. Met een dergelijk breed gamma is de kans klein dat er iemand aan boord wil springen.

De verkoop van de befaamde COMAU, Magneti Marelli of Teksid onderdelen zou sowieso een financiële meevaller van formaat zijn, op lange termijn is dat wel minder rooskleurig. Daarnaast lonkt China behoorlijk hard naar Jeep maar van een eventuele verkoop daarvan wil Marchionne niet weten, zeker niet nu Europa verknocht is aan de avontuurlijke modellen.

In de komende maanden moet duidelijk worden hoe FCA haar vijfjarenplannen ziet en welke onderdelen daarbij horen. (Via Bloomberg)