Meer details: Aston Martin Valkyrie (2018)Aston Martin komt met écht beeldmateriaal en meer details naar buiten omtrent hun knotsgekke Valkyrie hypercar.

Na de geruchten en de presentatie op het Autosalon van Genève in maart bleef het behoorlijk stil bij Aston Martin over hun Valkyrie AM-RB001 project. Nu de geselecteerde klanten op bezoek zijn geweest op het hoofdkwartier in Gaydon komen de Britten naar buiten met meer informatie en foto’s. Opmerkelijk is daarbij het minimalistische interieur dat meer weg heeft van een Le Mans racer dan een straatlegale hypercar die we vandaag de dag kennen.

Kort samengevat:

  • De Valkyrie is de liefdesbaby van Aston Martin en Red Bull die in de Formule 1 tevens intens samenwerken. De gerenommeerde autodesigner Adrian Newey wou na al die jaren eens een brutale straatracer ontwerpen en die zien we hier nu staan.
  • De Aston Martin Valkyrie biedt ruimte voor twee inzittenden die elk een vierpunts racegordel meekrijgen, optioneel kan je ook een zespunts gordel verkrijgen. De gepersonaliseerde zetels staan vast om zo de ideale positie te creëren, in de fabriek kunnen ze die nadien wel nog verzetten.
  • Aerodynamica is het sleutelwoord voor de Valkyrie, naast imagoproject, prestaties en “F1 wagen voor de openbare weg” en dat zie je ongetwijfeld direct. Leuke feature zijn de vleugeldeuren al zou dat eerder uit praktische overweging zijn.
  • De ontwikkeling van de atmosferische 6.5-liter V12 van Cosworth loopt op dit moment nog steeds, richtdoel is 1.000 pk .. voor een leeggewicht van 1.000 kg! De Aston Martin Valkyrie krijgt bovendien hulp van een elektromotor (hybride dus).
  • Slechts 150 straatlegale exemplaren zullen er gebouwd worden waarna er nog 25 circuitversies volgen, die eerste groep kan eveneens opteren voor een Track Pack. Het prijskaartje zou meerdere miljoenen euro omvatten.
  • Begin 2018 moet de eerste Aston Martin Valkyrie klaar zijn, de andere 149 + 25 volgen binnen het kalenderjaar.