Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)Lexus trakteert de IS berline op enkele welgekomen wijzigingen en schrapt tegelijk ook de 200t benzinevariant. Vult de hybrideversie de leemte in?

De Lexus IS kon je in België tot voor kort met twee verschillende motorisaties krijgen. Instapper was de IS 200t met een 245 pk sterke 2.0-liter turbobenzine, gekoppeld aan een CVT-automaat met een trapje hoger de meer vertrouwde IS 300h hybride. Nochtans viel er op de IS 200t vrij weinig aan te merken. Maar zijn bij ons fiscaal ongunstige motor stond hem in de weg op het pad naar succes. Niet geheel onlogisch dus dat Lexus België hem niet meer in de aanbieding heeft.

Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)

Had de IS 300h ooit nog het rijk van de compacte hybridesedans voor zich alleen, dan is dat ondertussen wel anders. Directe concurrenten zoals BMW en Mercedes hebben sinds een tijdje plug-in hybride versies in de aanbieding die vooral vanwege hun fiscaal vriendelijke karakter behoorlijk wat interesse genieten.

Nu moet ik toegeven nooit echt wild te zijn geweest van Lexus zijn hybridemodellen. Op papier het beste van twee werelden, maar in de praktijk niet zo smakelijk als het menu suggereerde. Vooral de CVT-automaat strooide roet in het eten – tevens een van de redenen waarom de GS-F met klassieke 8-trapsautomaat mij zo kon bekoren – los van zijn machtige, en intussen vrij unieke atmosferische V8. Maar de IS 300h blijft vooralsnog trouw aan zijn automaat met contant variabele transmissie (CVT).

Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)

Nu maakt Lexus, los van nieuwe parameters voor de verbeterde besturing,  geen gewag van wijzigingen aan de aandrijflijn, maar verwijst het graag naar de nieuwe LED kop- en achterlichtunits, een licht hertekende grille en wat misschien wel de meest opvallende vernieuwing is; het vernieuwde infotainmentsysteem met extra groot 10,3-inch scherm en split-screenfunctie. Het systeem kennen we reeds van anders Lexusmodellen zoals de nieuwe RX, maar doet nu ook zijn intrede in de IS en werkt op zich prima. Lexus zou Lexus niet zijn mocht het ook op het vlak van de bediening van het infotainment niet eigenzinnig zijn, en dat is bij de IS niet anders. Waar andere merken veelal gebruik maken van draai- en duwknoppen, kiest Lexus voor een muisachtig ontwerp dat zijn voor- en tegenstanders kent. Persoonlijk kan ik er wel mee overweg en prefereer ik het boven het touchpadsysteem zoals dat van de RX. Maar nu dus over de aandrijflijn.

Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)

Die combineert nog steeds een atmosferische 2.5-liter benzine met een NimH-accupakket en een CVT-automaat die de kracht van beide motoren combineert en richting achterwielen stuurt. Een huwelijk dat in het verleden niet altijd even succesvol verliep, maar toch lijkt het alsof de ingenieurs het systeem verder hebben bijgeschaafd. Want daar je vroeger vaak om dat tikkeltje koppel onderin verlegen zat, doet deze IS het op dat vlak stukken beter. Zelfs wanneer je de licht vervelende sound-engineering op non-actief zet door naar de ECO-modus te gaan, blijft de rijbeleving bij normale snelheden perfect overeind daar waar dat in het verleden vaak gepaard ging met een schreeuwerige viercilinder. Nu lijkt het alsof de batterijen onderin beter presteren waardoor de motor minder snel in de toeren moet. En ook de CVT stoort niet zo hard meer als vroeger. Integendeel, doordat je bij lage snelheden of bij stilstand geen afslaande en terug startende motor hebt, ben ik zijn unieke karakteristieken zelfs gaan appreciëren.

Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)

Het gevolg is een uiterst comfortabele rij-ervaring die maar door weinig of geen concurrenten kan worden geëvenaard. Lexus laat zoals bij de rest van zijn modellen de keus tussen de meer klassiek aangekleden modellen en de sportieve F-Sport trim. Die voegt specifieke bumpers en velgen toe, net zoals een uniek interieur met dito kleuren, inclusief beter steunende stoelen en een fraaie tellerpartij die geïnspireerd is op de futuristische klokkenwinkel van Lexus’ supercar LF-A.

Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)

Toch blijft het F-Sport-pakket in de eerste plaats een optisch pakket, beter dan een dynamisch. Comfort primeert nog steeds, getuige de goed afgewogen ophanging die net zoals de rest van het interieur en de auto uitblinkt voor een gevoel van kwaliteit, coherent met de rest van de IS. Want of het nu over de ophanging gaat, de afwerking en gebruikte materialen, het Mark Levinson-geluidssysteem of de aandrijflijn, kwaliteit is wat steeds naar voor komt als voornaamste eigenschap. Dat Lexus daarbij soms een eigenzinnige toenadering zoekt is enkel meegenomen.

Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)

Ondanks de F-Sport addenda, 223 gecombineerde pk’s, een uitstekende chassis en de achterwielaandrijving blijft de IS echter geen echt sportieve auto. Daarvoor komt de aandrijflijn net iets te kort, mede door de karakeristieken van de CVT, en kan de IS zijn meergewicht bij het betere bochtenwerk niet verbergen. Wat dat betreft belooft de smakelijke F-Sport trim misschien ietsje te veel, maar eenmaal die zeepbel doorprikt is de IS 300h een bijzonder aangename daily.

Prijzen voor de IS 300 h starten bij 37.490 euro en lopen afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau verder op tot 53.270 euro voor de topversie Privilege Line. De F-Sport variant zit daar net onder met een vanafprijs van 52.640 euro. In ruil krijg je dan wel meteen een full option IS met enkel de dodehoekmonitor als optie. Een optiepolitiek die we wel kunnen smaken. Zeker omdat deze IS met al zijn opties nog steeds een stuk goedkoper is dan een gelijkwaardig uitgeruste concurrent.

Conclusie
Bij Lexus zijn ze de eerste om toe te geven dat ze niet op zoek zijn naar de volumes van de Duitse constructeurs en dat zal met deze modeljaarupdate niet veranderen. Wel mikken de Japanners naar de ecologisch bewuste meerwaardezoeker die daarom niet wil inboeten aan luxe en comfort met een vleugje sportiviteit. Wat dat betreft scoort deze IS 300h voortreffelijk. Net zoals het testgebruik trouwens want dat klokte na een intensieve testweek af op 6,4 l/100 km. Zelf houdt Lexus het op 4,2 l/100 km of 97 g CO2/km. Daarmee scoort deze IS niet zo goed als de BMW 330e plug-in hybride (44-49 g CO2/km) en Mercedes C350e Plug-in Hybrid (49 g CO2/km), maar beide concurrenten zijn dan weer een stuk duurder. Zeker wanneer je lustig in de optielijst duikt.

Overzicht:
+ Eigenzinnige looks (interieur/exterieur)
+ Update infotainment/veiligheidssystemen
+ Comfort en rijgedrag
+ Afwerking/kwaliteit gebruikte materialen
+ Optiepolitiek
+ Zorgeloos hybriderijden

– Kan zijn (meer)gewicht niet altijd verbergen
– Geluidsgenerator in Normal- & Sportmodus
– CO2-cijfer versus die van plug-in hybrides

Rijtest: Lexus IS300h F-Sport (2017)

Tekst: Pieter Ameye