Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)From Italy with love: de vernieuwde Fiat 500L!

Wie op zoek is naar een compacte lifestyle wagen met een kleurrijk innerlijk is bij Fiat aan het juiste adres, reeds 60 jaar hebben ze ondermeer de Cinquecento voor jou. Ook het speelse Abarth gamma of de dakloze 124 Spider mogen we in het emotionele gamma onderbrengen maar op een bepaald moment zal dat cliënteel misschien wel nood hebben aan een ander soort wagen. Iets groter, iets veelzijdiger, iets rationeler maar vooral iets praktischer: hallo Fiat 500L!

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Deze derde 500 telg – naast de reguliere 500/500C en 500X – werd gelanceerd in 2012 en werd linea recta een Europese bestseller in dit functionele segment. Voorzien van een unieke vormgeving – waar je wel ietwat voor moe(s)t zijn – maar mét een praktische inborst, meer moest dat niet zijn. Indien nodig was er zelfs een avontuurlijke 500L Trekking crossover uitvoering en een zevenzits 500L Living. Vijf jaar na datum en 430.000 verkochte exemplaren later komt Fiat met een deugddoende update voor de 500L.

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Deze facelift brengt alvast meer duidelijkheid in het gamma want de Trekking en Living termen verdwijnen en het driedelige gamma werd 500L (Urban), 500L Cross (van cross-over) en 500L Wagon gedoopt. Daarnaast ondergaat de new 500L op visueel vlak een serieuze make-over. Vooraan neigt hij sterk naar de 500 met meer chroom, een grotere grille, soortgelijke LED dagrijverlichting en nog meer persoonlijkheid terwijl de mogelijkheden qua koetswerkkleuren, velgen en contrasterende elementen groter werden. De ene al wat kleurrijker dan de andere zoals het ! En voor wie het nog meer mag zijn, MOPAR heeft een breed gamma qua aanvullende 500L accessoires voorhanden. Als stoerste telg van deze familie mag de 500L Cross uitpakken 25 mm meer bodemvrijheid en bumpers rondom die meer aansluiten bij de SUV looks van de 500X.

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

De Fiat 500L werd in zijn eerste levensjaren steeds geprijsd voor zijn riante binnenafmetingen in combinatie met beperkte buitenafmetingen, ook na de facelift blijft deze fijne eigenschap gewoonweg behouden. Met grote ramen, smalle A-stijlen en een hoge(re) zitpositie verkrijg je ook een prima (over)zicht rondom. Vijf inzittenden hebben een royale hoeveelheid plaats voorhanden en mocht de 455 liter bagageruimte niet volstaan kan je de achterbank gemakkelijk verschuiven om beenruimte in te wisselen voor laadvolume. Met de achterbank plat wordt dat hier zelfs 1.480 liter! De Fiat 500L Wagon behoudt de 638 liter kofferruimte (max: 1784 liter) en zijn zeven zitplaatsen al zijn de achterste wel voor de kleinsten voorbehouden.

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Een van de grootste nieuwigheden van de facelift is een vernieuwde boordplank, wederom in analogie met de iconische 500 en 500X. De driedelige tellerpartij krijgt een nieuwe layout en de Italianen opteren voor witte sfeerverlichting, hier en daar verwelkomen we ook praktische opbergvakken. De manuele versnellingspook staat iets hoger voor een betere ergonomie net zoals de handige functietoetsen op het stuurwiel. Centraal in de nieuwe 500L staat het moderne Uconnect infotainmentsysteem dat in de 7″ topversie mag rekenen op een highres touchscreen, TomTom 3D navigatie, achteruitrijcamera, Apple CarPlay, Android Auto, Live services (Deezer, TuneIn, ..) en vele andere. Personalisatie is hier eveneens perfect mogelijk met kleurrijke inzetstukken, zetelbekledingen en accenten in chroom. Inzake materiaalkeuze opteert Fiat voor diverse soorten kunststof – de ene al wat harder dan de andere – maar qua afwerkingskwaliteit gaan ze er wel sterk op vooruit.

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Op vlak van motoren zijn er geen nieuwigheden te melden, de Fiat 500L rekent dus nog steeds op drie benzinemotoren en twee diesels. Zo is er de atmosferische 1.4-liter met 95 pk, de 1.4-liter T-Jet met 120 pk en de 0.9-liter TwinAir tweecilinder met 105 pk, aan dieselzijde is er een 1.3-liter MultiJet met 95 pk en een 1.6-liter MultiJet met 120 pk. Allemaal voldoen ze aan de EURO6 norm en zijn ze voorzien van een manuele versnellingsbak met vijf of zes verzetten, de 1.3 MultiJet kan je indien gewenst krijgen met de Dualogic automaat. Opnieuw wordt er een 500L CNG versie aanboden in België, in het Zuiden is er ook een LPG variant.

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Naast een ongewijzigd motorengamma is er ook op technisch vlak geen nieuws onder de zon. Bij een eerste test – in het zonnige Turijn – werden we opnieuw herinnert aan het comfortabele rijgedrag van de 500L, de combinatie tussen de aangename manuele versnellingsbak en de soepele 1.6 MultiJet blijft bekoren. Het artificiële stuurgevoel fnuikt elke vorm van rijdynamiek, bij het parkeren kan je het zelfs nog versterken dankzij de City knop! Inzake sportiviteit ben je hier dus aan het verkeerde adres, tenzij Abarth zich toch nog met de 500L zou gaan bemoeien. Veiliger werd de Fiat 500L wél dankzij de introductie van de Autonomous City Brake, een automatische remhulp (tot 30 km/u) die onheil voorkomt in de stad, het dorp of aan de schoolpoort.. De 500L Cross behoudt ook zijn Mode Selector, Traction+ en Hill Decent Control waarmee je jezelf op (licht) onverharde ondergrond (sneeuw, modder, grind, …) uit de nood kan helpen.

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Desondanks het vrolijke(re) uiterlijk en kwalitatiever interieur blijft Fiat trouw aan de huidige basisprijs van de 500L, iets wat het veeleisende koperspubliek in dit segment ongetwijfeld zal appreciëren. De 500L Urban is te verkrijgen als Pop, Pop Star en Lounge, de 500L Wagon komt enkel met de royaal uitgeruste Pop Star en Lounge uitrustingstrim terwijl de 500L Cross zijn eigenste Cross niveau heeft. Je configuratie kan indien gewenst nog aanvullen met City, Comfort, Connect, Safety en Style packs welke nuttige opties combineren aan een aantrekkelijke prijs. Op de website staan alle mogelijke combinaties, je lokale Fiat concessiehouder helpt je ook maar al te graag waar nodig..

Belgische vanafprijzen:
– Fiat 500L Urban: vanaf €15.900 (1.4i 95 pk)
– Lanceringsaanbod 500L Urban: €12.900 (korting en een recyclagepremie inclusief)
– Fiat 500L Cross: vanaf €20.100 (1.4i 95 pk)
– Fiat 500L Wagon: vanaf €18.300 (1.4i 95 pk)

Met een breed 500L gamma mikt Fiat zowel op de B-segment crossovers, B-segment MPV’s als budgetvriendelijke zevenzitters. Dat gaat dus van de Nissan Juke, Renault Captur en Opel Mokka X tot de Ford C-Max, Citroën C3 Picasso, Opel Crossland X en Volkswagen Sportsvan tot de Renault (Grand) Scénic, Kia Carens en Dacia Lodgy. Binnen de eigen FCA familie is ook nog een Tipo (praktisch), Jeep Renegade (stoer) of Fiat 500X (funky).

Conclusie
De vernieuwingskuur van de Fiat 500L versterkt de vrolijke en kleurrijke Italiaanse vormgeving zonder écht te raken aan het succesrecept. Binnenin heerst er – nog steeds – een riant ruimtegevoel, praktische inborst en werd alles een pak moderner/logischer, het UConnect infotainmentsysteem doet alles ook op logische, aangename en vlotte manier. Dat de Fiat 500L geen direct stuurgevoel of dynamische aspiraties herbergt zal het koperspubliek ongetwijfeld worst wezen, die zijn blij dat er iemand wat kleur en emotie weet te brengen in een eerder rationeel segment.

Overzicht:
+ Karaktervolle – “funky” – looks
+ Binnenruimte
+ Praktisch
+ Technologie
+ Comfort
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Interessante basisprijs + value for money

– Kunstmatig stuurgevoel
– Dieselsoundtrack 1.6 MultiJet onder belasting
– Geen technische/motorische nieuwigheden

Rijtest Fiat 500L Cross Wagon facelift (2017)

Tekst (en sommige foto’s): Benjamin Van Maldergem