Officieel: Mercedes-AMG E63 4Matic (2016)Met de Mercedes-AMG E63’s bewijst Das Haus dat een hoogtechnologische premium zakenberline ook behoorlijk dynamisch kan zijn, toch moet je wel rekening houden met een stevig prijskaartje.

Met een reguliere E-Klasse heb je geen reden enkele reden tot klagen gezien de strakke vormgeving, modern interieur, hoogstaand comfort en efficiënte motoren. Voor diegene voor wie het wat dynamischer mag zijn is er sinds kort een E43 AMG bijgekomen en recentelijk kwam daar de krachtigste E-Klasse AMG ooit bij.

Net zoals andere nieuwigheden uit Affalterbach komt de nieuwe Mercedes-AMG E63 in twee uitvoeringen. Naast een reguliere E63 (understatement van het jaar) met 571 pk is er ook een 612 pk sterke E63 S voorhanden, beiden voorzien van de supersnelle negentraps automaat en 4MATIC+ vierwielaandrijving. Die aandrijflijn focust zich ten alle tijden op de veiligheid van de inzittenden maar laat indien gewenst wel de “nodige ruimte” om op een speelse manier te genieten van je achterbanden..

Voor dit vlaggenschap van Mercedes ben je wel genoodzaakt de nodige euro’s op tafel te leggen, zo getuige de onderstaande cijfers.. Qua concurrentie op vlak van sportieve break’s moet de nieuwe Mercedes-AMG E63 Break 4Matic+ enkel de Audi RS6 Avant dulden die intussen niet meer van de jongste is, in München werken ze op dit moment naarstig door aan een nieuwe generatie BMW M5 Berline.

Mercedes-AMG E63 4MATIC+
E63 AMG – 571 pk – 750 Nm – 199 g/km CO2 – vanaf 117.854 euro
E63 AMG Break – 571 pk – 750 Nm – 206 g/km CO2 – vanaf 121.242 euro
E63 AMG S – 612 pk – 850 Nm – 199 g/km CO2 – vanaf 127.897 euro
E63 AMG S Break – 612 pk – 850 Nm – 206 g/km CO2 – vanaf 131.527 euro