Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)Een strak uiterlijk, zeeën van ruimte en vierwielaandrijving gekoppeld aan een (op papier) zuinige TSI benzine. Is er iets wat de nieuwe Skoda Superb niet kan?

Wie Superb zegt, zegt automatisch ruimte. Veel ruimte. Het is zowat het handelsmerk geworden van de uit de kluiten gewassen Tsjech. Niet alleen vooraan zit je vorstelijk maar ook achteraan waar je voor dezelfde hoeveelheid beenruimte al naar auto’s genre lange Mercedes S-Klasse of BMW 7-Reeks Lang moet. Tel daar nog eens een riante koffer bij op en je krijgt een auto die onrechtstreeks een klasse hoger speelt.

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

Waar de Superb nooit het lelijke eendje geweest is, hebben de Tsjechen met de derde generatie B8 duidelijk een grote stap vooruit gezet. Strakke lijnen, driedimensionale vlakken, LED-technologie rondom, de Super ziet er – zeker in Combi-versie – gewoon gelikt uit. Zeker wanneer je zoals op onze tester voor de iets grotere velgen opteert. Gecombineerd met een metaalkleur dat wat weg heeft van Ferrari’s Grigio Titanio, mag je met deze Superb overal gezien zijn.

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

Ook aan de binnenzijde is de ruime break een aangename plek om vertoeven. Niet alleen vanwege de ruimte maar ook vanwege de met Alcantara beklede stoelen, instelbare LED-kleurenverlichting of het gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem. Alle andere gangbare (comfort)snufjes ontbreken evenmin, inclusief een wegklapbare trekhaak. Hoewel deze Skoda Superb Combi met 140 pk sterke 1.4 TSI, 4×4 en manuele zesbak in de catalogus staat vanaf 34.800 euro tikt onze met opties afgeladen tester af ongeveer 43.000 euro. Maar gezien zijn ruimte, afwerking en algemene value/money is dat heus geen schande.

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

De derde generatie Superb staat zoals het legio van de modellen uit de VAG-groep op het befaamde MQB-platform. Dat biedt tal van voordelen waaronder het feit dat zaken zoals verschillende versnellingsbakken en vierwielaandrijving makkelijk te integreren zijn. Aan de benzinezijde is deze 1.4-liter TSI de enige met deze optie. Wel komt deze verplicht met een handgeschakelde zesbak. Schakelt op zich prima maar ergens kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de snelle DSG 6 of 7 eventueel handiger was geweest. Voor 4×4 mét automaat ben je verplicht om de topversie met 180 pk sterke 2.0 CRTDI te nemen.

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

Op zich presteert deze 1.4 op zich prima, zelfs met passagiers en bagage aan boord. Het blok kennen we intussen uit tal van andere VAG-producten, maar weet nog steeds te verbluffen met een fluisterstille werking, bakken raffinement en net voldoende koppel om net niet al te vaak te moeten terugschakelen. En ook het verbruik viel binnen de perken met om en bij de 7 l/100km. Of je de vierwielaandrijving in dit geval echt nodig hebt is lastig om zeggen en hangt vooral af van de omstandigheden. Wel is het een extra vorm van veiligheid en stabiliteit ongeacht de omstandigheden. In sé blijft de Superb immers een efficiënte voorwielaandrijver die slecht bij detectie van slip tot 50% van de kracht naar achteren stuurt.

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

De klemtoon ligt gelukkig bovenal op comfort, maar ergens kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de vorige generatie wat dat betreft misschien nog dat tikkeltje comfortabeler was afgeveerd. Vast het gevolg van het feit dat quasi alles bij VAG (VW, Skoda, Seat en voor een stuk ook Audi) tegenwoordig MQB-gebaseerd is en er compromissen moeten worden gesloten. We zoeken echter spijkers op laag water want al bij al ging de Superb er op elk ander meetbaar vlak duidelijk op vooruit. Met nog meer ruimte, nog meer gadgets en nog meer ‘Simply Clever’-features zoals Skoda ze zo graag noemt. De in de deuren geïntegreerde paraplu’s – een feature die de Superb deelt met Rolls-Royces – zijn gelukkig gebleven.

Conclusie
Door zijn ietwat unieke combinatie van ruimte, imago, afwerking en prijs is de Skoda Superb een lastig te positioneren auto. Enerzijds plaats je hem prijstechnisch in de ruime categorie van VW Passat, Ford Mondeo, Kia Optima, Hyundai i40, Opel Insignia, Peugeot 508, etc. Anderzijds kan de Superb mogelijk ook (lease)klanten verleiden die het eerder in genre BMW 3, Audi A4 of Mercedes C-Klasse zoeken. En zelfs klanten voor hogere middenklassers genre BMW 5-Reeks, Audi A6 of Mercedes E-Klasse worden mogelijk verleidt door grote Tsjech – toch voor zover ze het bij bescheiden viercilinders houden tenminste.

Overzicht:
+ Ruimte/Comfort
+ Gadgets
+ Afwerking
+ Prijs
+ Looks
+ Raffinement benzinemotor

+/- Meerwaarde 4×4 in BE

– Beperkt aanbod 4×4
– Prijs loopt vlot op

Rijtest: Skoda Superb Combi 1.4 TSI 4x4 (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye