Meet & Greet: Range Rover Velar (2017)Op meet ’n greet met Land Rover’s jongste spruit Range Rover Velar!

Hoewel we hem reeds in Genève konden aanschouwen waren we alsnog geïnteresseerd in een nadere kennismaking met de nieuwste Range Rover. Het vierde Range Rover product nestelt zich met een vanafprijs van 57.300 euro tussen de kleine Range Rover Evoque die er vanaf 35.800 euro is en de Range Rover Sport die minstens 63.200 euro kost.

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

De Velar werd vernoemd naar een van de eerste prototypes van de originele Range Rover en staat op hetzelfde platform als de Jaguar F-Pace. Qua afmetingen betekent dat een lengte van 4.803 mm op 2.145 mm breedte en 1.665 mm hoogte. Vooral qua hoogte distantieert de Velar zich daarmee van de grotere (en vooral duurdere) Range Rover Sport. De lagere daklijn is bovendien de reden dat deze Velar er meer Range Rover Sport uitziet dan de echte Range Rover Sport. De Velar is zelfs de meest gestroomlijnde Range Rover ooit.

Lang, laag, scherp en afgelikt lijkt de Velar op het eerste zicht een concept beter dan productiemodel. Zeker op zijn optionele 22” velgen en afgeladen vol met toeters & bellen zoals we het model op een erg knappe locatie in het centrum van Brussel van naderbij kunnen ontdekken. De Velar 2.0 SD4 R-Dynamic HSE van op de foto’s maakt je maar liefst 111.992 euro lichter. De optielijst is immers bijzonder lang. In het totaal pronkt deze Velar met meer dan 26.000 euro aan opties. Het is maar dat je het weet, want in de optielijst wil je uiteraard flink tekeer gaan wil je je Velar op smaak brengen.

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

Wie zich laat gaan mag rekenen op een bijzonder gelikte SUV die bulkt van het ‘reductionisme’ zoals Land Rover het graag noemt. In de praktijk komt het er op neer dat de Velar zoveel mogelijk elementen tracht te verbergen en ze pas toont als de auto functioneert. Mede dankzij slimme LEDs rondom of zoals met de knappe deurgrepen die bij het rijden terug in het koetswerk verzinken.

Aan de binnenkant is de Velar meteen herkenbaar als Land Rover/Range Rover-product, maar draait alles rond drie uit de kluiten gewassen schermen die van het dashboard en de middenconsole een wel erg futuristische omgeving maken. het bovenste scherm kan daarbij gekanteld worden op reflecties te vermijden. Benieuwd trouwens wat het geavanceerde Touch Pro Duo-infotainmentsysteem in de praktijk zal geven. Niet alleen vanwege typische vingerafdrukken maar vooral omdat er bijzonder veel informatie op staat en er nauwelijks fysieke knoppen zijn en je je ogen dus wel vaak van de weg zult moeten houden om ze te bedienen. Gelukkig heeft de Velar nog een handige, uiteraard optionele, head-up display.

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

Andere opvallende nieuwigheden in het interieur zijn zetels die optioneel kunnen worden voorzien van een duurzame en hoogwaardige stoffen zetelbekleding als alternatief voor leder. Deze is gemaakt uit wol en gerecycleerde kunststof. We zagen het in Genève en deze is echt wel het overwegen waard. Deze Velar had echter het klassieke lederen interieur. Aan ruimte overigens geen gebrek in de nieuwste Range. Zowel voor- als achteraan is er voldoende (been)ruimte en ook de koffer is met zijn 673 liter ruim bemeten.

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

Op het vlak van motoren zijn er zes benzine- en dieselmotoren die allemaal worden gekoppeld aan de gekende achttrapsautomaat van ZF en vierwielaandrijving met wat Land Rover noemt Intelligent Driveline Dynamics. De Ingenium-dieselmotoren worden leverbaar in versies met 180 pk / 430 Nm en 240 pk / 500 Nm en een CO2-uitstoot van respectievelijk 142 g/km en 154 g/km.

Ze krijgen het gezelschap van een nieuwe Ingenium viercilinder benzine met 250 pk / 365 Nm. Een nog krachtigere versie met 300 pk vervoegt het Velar-gamma later dit jaar. Toch wil je stiekem de romige V6-dieselmotor die dankzij zijn 300 pk en 700 Nm koppel garant staat voor een aanvaardbaar verbruik en snelle (tussen)acceleraties en bovendien slechts een CO2-uitstoot heeft van nauwelijks 167 g/km. Tenslotte is er nog de sportieve, 380 pk sterke V6-compressormotor die we kennen van in onder andere de Jaguar F-Type. Veel zal je hem ongetwijfeld niet zien maar je herkent hem aan het feit dat het de enige Velar is met dubbele uitlaten.

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

Prijzen voor de strakke Range Rover Velar starten zoals gezegd bij 57.300 euro voor de 180 pk sterke Ingenium D-180. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kan je die prijs nog zien oplopen tot maar liefst 81.500 euro. De 240 pk sterke variant kost dan weer minstens 61.600 euro, terwijl de twin turbo V6 diesel minstens 67.500 euro kost en zijn kan zien oplopen tot 109.900 euro wie nog snel een begeerlijke First Edition weet te scoren. Kortom, voor wat hoort wat, en je wilt je Velar tenslotte met zoveel mogelijk toeter en bellen. Staar je daarom niet blind op de eventueel aantrekkelijke vanafprijs.

Conclusie
Land Rover verwacht naar eigen zeggen niet al te veel kannibalisme met de grotere, maar ook duurdere Range Rover Sport die nu toch al enkele jaren meegaat. Zelf zien we in de Velar echter wel als een bijzonder aantrekkelijk alternatief voor de klassieke RR Sport. Het vierde product in de Range Rover line-up is ieder geval een knappe SUV geworden die er beter uitziet dan ooit. Een hybrideversie zou zich volgend jaar aandienen, maar we zijn evenzeer benieuwd naar wat Land Rover’s speciale en sportieve SVO-afdeling voor de Velar in petto heeft. Er zelf eentje configureren kan via deze link.

Meet & Greet: Land Rover Range Rover Velar SUV (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye