Rijtest: Ford Ka+ 1.2i (2016)


De Ford Ka+ is een stuk ruimer dan zijn voorganger en biedt bescheiden rijplezier aan een spotprijs.

De nieuwe Ford Ka+ heeft maar weinig gemeen met zijn driedeurs Kei car achtige voorganger. De Ka+ is met zijn lengte van 3,96 m ruim 30 centimeter langer, is een pak hoger en kreeg er twee portieren bij. Van minuscule stadswagen werd hij getransformeerd tot een rationele, ruime vijfdeurs die als het moet werkelijk vijf personen kan vervoeren. Hij leunt dus een stuk dichter aan bij de Fiesta, maar kan met zijn vanafprijs van 10.200 euro en basisafwerking gezien worden als de budgetvariant. Volledig nieuw is hij dan weer ook niet, want net zoals de EcoSport reed de Ka+ al een ruime poos over de Braziliaanse wegen. En hoewel de Europese Ka+ in India gebouwd wordt, werd hij in Lommel volledig herontwikkeld om aan onze lange eisenlijst te voldoen. Omwille van standaardisatie is er slechts één motor in twee versies, wij gingen op stap met de instapper.


Wat letterlijk kan genomen worden, want met de Ka+ gaat het werkelijk back to basics. Je hebt een stuur, pedalen en een versnellingspook. Verwacht geen hippe infotainment schermen of exotische materialen, deze wagen houdt het bij de essentie. Klagen kan je dan weer ook niet: elektrisch bediende ruiten vooraan, een boordcomputer en elektrisch verstelbare spiegels zijn standaard op dit karretje. Zelfs een hill start assist! Ook om je veiligheid hoef je je geen zorgen te maken, want de Ka+ komt standaard met bandendruksensoren, airbags voor bestuurder en passagier, zijairbags en gordijnairbags. Daarnaast is er vanzelfsprekend een ABS en ook een ESP met elektrische remhulp. Voor een airco en radio moet je bijbetalen, maar die worden in een pakket van amper 750 euro gecombineerd met een AUX/USB-aansluiting en Bluetooth er bovenop.

Voor dagelijks gebruik heeft de Ka+ absoluut niets tekort. Met zijn bagagevolume van 270 liter heb je meer plaats dan een vaak dubbel zoveel (of zelfs meer) kostende MINI en de achterbank is neerklapbaar in 60/40 verhouding. Voor kleinere voorwerpen zijn er tal (21!) van opbergruimtes. Een rit naar het zuiden van Frankrijk zouden we volwassenen achterin niet aandoen, maar voor dit segment is de hoofd- en beenruimte voorbeeldig. De achterbank is dus absoluut geen strafbank. Hoewel de stuurkolom enkel in de hoogte en niet in de diepte te regelen is, blijft de rijhouding weloverwogen comfortabel. En ook al is dit een echte prijsbijter, over rol- of windgeluiden kan met geen kwaad woord gerept worden. De afdichting is voortreffelijk. Na lang zoeken konden we slechts één minpuntje noteren: de kofferklep heeft geen handgreep, je moet dus steeds de sleutel gebruiken of een knop in het interieur.

Het no-nonse karakter van exterieur en interieur zet zich verder in het rijgedrag. Een Fiesta is het niet, maar de vele testkilometers in Lommel resulteerden in een uitstekend chassis dat oneffenheden in het wegdek probleemloos filtert. De stuurinrichting, veren en schokdempers, stabilisatorstang vooraan, torsieas achteraan en banden werden allen onder handen genomen. Ook het subframe vooraan en de motorsteunen werden aangepast, waardoor de Europese Ka+ extra verfijning kreeg. Ook op de snelweg blijft de Ka+ heel stabiel, wat niet enkel een comfortabel maar ook een veilig gevoel oplevert. Comfort zet de boventoon, maar de Ka+ kan ook speels om de hoek komen.

Al zal dat speelse karakter niet van de motor komen. De 1.2-liter viercilinder is robuust, betrouwbaar en een stuk stiller dan heel wat moderne driepitters, maar komt met zijn atmosferische 70 pk’s hier en daar wat adem tekort. Vanzelfsprekend is het een stuk gewenning aan de afwezigheid van de turbo, al zal inhalen op de snelweg altijd moeilijk blijven. Terugschakelen naar vierde of misschien zelfs derde brengt daar weinig zoden aan de dijk. Onder de 70 km/u is de Ka+ dan weer meer dan vlot genoeg. Met zijn CO2-uitstoot van 114 g/km is de Ka+ ook nog eens ecologisch. Op papier verbruikt deze vierwieler 5,0 l/100 km, maar reken in de praktijk toch snel op een litertje meer.

Natuurlijk scoort dit wagentje vooral met zijn prijs: vanaf 10.200 euro heb je al een gloednieuwe Ka+ Essential. Zo’n 5.000 euro goedkoper dan de (nieuwe) Fiesta met eenzelfde vermogen. De uitrusting blijft zoals eerder vermeld beperkt, maar het essentiële is aanwezig. Ga je voor de 85 pk-variant (€11.825) dan krijg je er meteen de airco, 4,2-inch display, Ford SYNC, Bluetooth audio en Ford MyKey bovenop. De verdere optielijst is heel beperkt: parkeersensoren (€375), Cruise Control (€325), een metaalkleur (€400), lichtmetalen velgen (€500) of een alarmsysteem (€250). Kortom, zie de Ka+ maar als een no-nonsense, low-cost Fiesta.

Conclusie
Op zijn naam na heeft de Ka+ maar weinig gemeen met zijn voorganger. De wagen is een volwassen geworden vijfdeurs die nagels met koppen slaat. Wie op zoek is naar een vierwieler die je veilig van A naar B voert op een comfortabele manier, is aan het juiste adres. De Ka+ is verrassend ruim, praktisch en heeft een uitstekend weggedrag. De motor is basis, maar niet rudimentair. Vanzelfsprekend moet je weinig sier of luxe verwachten, maar het essentiële is aanwezig. Voor deze prijs doet geen enkele momenteel beter!

Overzicht:
+ Ruim & praktisch
+ Geluidsdemping
+ Algemeen comfort
+ Weggedrag

– Geen openend handvat op kofferklep
– Krappe motor voor de snelweg

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...