Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)Met zijn verkiezing tot ‘VAB Gezinswagen Van Het Jaar’ valt de nieuwe Renault Scénic bij zijn uitverkoren doelgroep duidelijk in de smaak. Of dat ook bij ons het geval is?

Toegegeven, we konden eerder al kennismaken met Renault’s opvallende MPV. Een test op eigen bodem geeft telkens echter toch een meerwaarde die een gehaaste tweedaagse op veelal perfect Frans tarmac al eens verbergen durft. Lokaal gehavend wegdek of niet, blikvangers blijven de standaard 20-duimers (!!) waarmee elke Scénic de lokale showroom uitrijdt. Bovenal een statement dat voor het nodige sex-appeal moet zorgen, iets waar het bij dit soort auto’s traditioneel gezien wel eens durft aan ontbreken.

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Dankzij speciaal ontworpen schoeisel met een relatief hoge zijwang en een aangepaste ophanging slaagt de Scénic er vrij goed in om nog steeds comfortabel te zijn. Wel stellen we ons de vraag of de standaard stalen velgen met hun extra onafgeveerd gewicht wat dat betreft even doeltreffend zijn. Mede dankzij comfortabel meubilair en een hoge zit met uitstekende zichtbaarheid – bij Peugeot zouden ze hem als SUV in de markt zetten – zweeft de Scénic ergens tussen klassieke MPV, crossover en misschien zelfs SUV – schrappen wat afhankelijk van de gekozen marketingafdeling niet past.

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Met een lengte van 4406 mm (vs 4634 mm voor de Grand Scénic) en een breedte van 2128 mm mag je heel wat binnenruimte verwachten. Jammer genoeg verlies je met die soort auto’s heel wat potentiële oppervlakte van de de neus tot en met het dashboard en de voorste stoelen. De ruimte achterin valt eerlijk gezegd dan ook een beetje tegen. Ideaal voor kinderen en jong adolescenten dankzij drie individuele stoelen, iets minder voor volwassenen gezien de vrij beperkte knieruimte. Voorin zit je gelukkig royaal, inclusief tal van opbergvakjes waaronder die van de verschuifbare middenconsole die ongeacht de gekozen transmissie groot en handig is.

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

De rest van het interieur voelt minstens even vertrouwd aan en is intussen typisch Renault, inclusief het R-Link 2 infotainmentsysteem met verticaal aanraakscherm. Het vergt nog steeds wat gewenning maar na een weekje werkt het best vlot en intuïtief. Dankzij het optionele MultiSense komt de Scénic met een viertal rijmodi waarvan een individueel instelbare. Maar in alle eerlijkheid laat je de hippe MPV bovenal in de comfortstand staan en speel je voornamelijk met de thema’s en de verschillende kleurtjes van de LED-sfeerverlichting.

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Met zijn 110 pk sterke 1.5-liter dCi turbodiesel zet de Scénic uiteraard geen maatstaven neer wat betreft prestaties, maar La Régie verwacht wel dat het nog steeds de meest populaire motorisatie wordt. Het blokje presteert op zich correct met een geregistreerd verbruik van om en bij de 6 liter per 100 km – tegenover een opgegeven gemiddelde van 4,0 l/100 km of 104 g CO2/km – maar heeft niet meteen veel over waardoor je steevast flink in de weer bent met de versnellingspook. Wat ons betreft kies je – als het budget het toelaat – dus beter voor de versie met de EDC zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Kijken we naar zijn twee grootste, Franse concurrenten, dan positioneert deze Scénic zich eigenlijk perfect tussen de Citroën C4 Picasso en Peugeot 3008. Die eerste trekt eerder de klassieke MPV-kaart, terwijl de 3008 zichzelf gebombardeerd heeft tot trendy SUV. De Scénic houdt het in het midden met een design dat enerzijds zinspeelt op vorm boven functie, maar anderzijds trouw blijft aan het concept. Daardoor is de Scénic niet meteen de ruimste maar zien we hem er wel in slagen om kopers weg te lokken die anders voor een SUV zouden kiezen.

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Prijzen voor de nieuwe Scénic starten bij 21.850 euro. Daarvoor krijg je een relatief goed uitgeruste Scénic met een uitgebreide veiligheidsuitrusting, cruise control met snelheidsbegrenzer, manuele airco, etc. Toch is het meer realistisch dat kopers eerder voor de hogere uitrustingsniveau’s Zen en Intens zullen gaan, of zoals in het geval van onze tester de Bose-edition, inclusief Bose-geluidssysteem. Dat laatste presteert op zich ‘ok’ maar audiofielen zijn wat absolute klankkwaliteit betreft aan het foute adres.

Conclusie
De 110 pk sterke dCi, gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak kost minstens minimaal 25.700 euro, maar ziet zijn prijs in het geval van onze tester oplopen tot iets meer dan 33.000 euro. Voor de Grand Scénic betaal je minstens 24.600 euro, maar die heeft meteen recht op een hoger uitrustingsniveau. Daarmee nestelt de Scénic zich perfect tussen concurrenten Citroën C4 Picasso en Peugeot 3008, maar ook andere kapers zoals de VW Golf Sportsvan, Ford C-Max en misschien zelfs meer ‘premium’-alternatieven zoals de BMW 2-Reeks Active Tourer of Mercedes B-klasse.

Overzicht:
+ Looks
+ Praktisch en functioneel
+ Comfort
+ Moderne rijhulpsystemen en gadgets
+ Actieve en passieve veiligheidssystemen

– Verkiest vorm boven functie
– Schakelintensief
– Windgeluiden A-stijl

Rijtest: Renault Scenic 1.5 dCi 110 pk Bose Edition (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...