Getest: SsangYong Actyon Sport S RX CupDe Belgische racekalender is sinds kort een raceformule rijker. Met de merkencup SRX Cup biedt SsangYong nu zijn eigen versie aan van het steeds populairdere rallycross, en wij mochten hem uitproberen op Mettet!

Het Naamse Circuit Jules Tacheny de Mettet blaakt in de felle ochtendzon wanneer we omstreeks 9 uur ’s morgens de pits opdraaien. Maar schijn bedriegt. De boordcomputer van comfortabel vervoer toont een kille 3 graden Celsius en zoals gewoonlijk staat er een strakke wind op en rond het Waalse circuit. Gelegen op de flank van een heuvel naast de pits van het oude stratencircuit heeft de lokale luchtstroom nu eenmaal vrij spel. Niet dat we het hier anders gewoon zijn eigenlijk, maar wat vandaag op het programma staat is wel bijzonder.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

In Mettet zijn op zich vertrouwd met het rallycrossgebeuren. Zo ontvangt de omloop ieder jaar het Wereldkampioenschap Rallycross voor een spectaculaire manche waar in 2016 Mattias Ekström in zijn Audi S1 nog met de overwinning aan de haal ging. Dat we vandaag over de identieke 1,149 km korte omloop (waarvan 61% asfalt en 39% onverhard) zullen kunnen rijden maakt het des te specialer. Ook al is het weapon of choice gevoelig verschillend van de 600 pk sterke en vierwielaangedreven monsters die begin mei ons land terug zullen aandoen.

Het ontstaan van de SsangYong Actyon Sport Rallycross cup situeer zich letterlijk aan de andere kant van de planeet waar SsangYong Nieuw-Zeeland al langer een gelijkaardige formule organiseert met Actyon Sport pickups, maar dan op circuit. Een idee dat lokale invoerder SsangYong Middle Europe inspireerde om met hun eigen variant op de proppen te komen. Samen met de specialisten van Zelos Motorsport kwamen ze tot de SRX Cup: Een Arrive ’n Drive-formule die motorsport niet alleen letterlijk maar ook financieel toegankelijk maakt. Dat rallycross tevens aan een heuse opmars bezig is, is alleen maar meegenomen.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Zelos biedt de SRX Cup aan voor een all inclusive bedrag van 37.500 euro (exclusief BTW en racelicentie). Daarvoor krijg je dus je eigen Actyon Sports SRX ter beschikking voor acht manches maar ook alle onderhoud, catering, kledij, ge- en verbruikskosten en ga zo maar door. Ter vergelijking, een seizoen VW Funcup – die andere toegankelijke raceformule – kost al gauw zo’n 100.000 euro per jaar. Hoe ze dit dan voor mekaar hebben gekregen?

Als we een kijkje nemen bij één van de drie aanwezige Actyon’s Sport RX dan zien we dat de pickups relatief dicht aanleunen bij de productiemodellen. De specialisten van Pauwels Motorsport monteren behalve klassieke veiligheidsvoorzieningen zoals een geïntegreerde rolkooi met kuipstoelen en vijfpunts raceharnassen ook nieuwe voorste draagarmen, Proflex-dempers, een hydraulische handrem, een zelfblokkerend sperdifferentieel en Yokohama AD08 en vervangen tenslotte heel wat plaatwerk door kunststof exemplaren – net zoals de voor- en zijruiten die nu van perspex zijn.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Motorisch blijft de Actyon Sport trouw aan zijn roots met een klassieke handbak en de gekende 2.2-liter liter turbodiesel die dankzij kleine aanpassingen zijn vermogen ziet stijgen tot 225 pk en maar liefst 600 Nm koppel. All inn kost een tot rallycross omgebouwde Actyon Sport daardoor slechts om en bij de 40.000 euro terwijl je hem nadien makkelijk terug zou kunnen ombouwen tot straatversie. Niet dat dat de bedoeling is natuurlijk.

Vooraleer we zelf het stuur mogen kruipen worden we verplicht om eerst als passagier mee te rijden. Geen overbodige luxe gezien we wel vertrouwd zijn met de klassieke omloop maar lang niet de rallycrossversie. Over een afstand van iets meer dan een kilometer krijg je op Mettet een vier asfaltsecties afgewisseld met vier onverharde stukken. Maar door het weer en de ijsvorming van de afgelopen weken liggen die laatste er een stuk slechter bij dan normaal het geval is. Zo extreem zelfs dat zelfs onze instructeur af en toe een pak meer overstuur krijgt dan goed is. Maar overstuur hoort er nu eenmaal bij en maakt net deel uit van het plezier. Minder plezant is wel dat sommige putten zo diep zijn dat de ophanging regelmatig in de problemen komt.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Na een drietal verkenningsrondes vanop de passagiersstoel gaan we wisselen en mogen we het rallycrossspektakel voor het eerst zelf ervaren. Na het klim en vliegwerk over de rolkooi worden we vastgehespt in de kuipstoel en starten we de pickup met de traditionele sleutel. Het stuur is vervangen door een alcantara exemplaar met extra spacers om dichterbij te staan maar de zitpositie is voorts vrij gelijkaardig aan het origineel. De pedalen zijn nog steeds bijzonder licht en hoewel het ABS verwijderd werd is zelfs het rempedaal nog sterk geassisteerd. Van acclimatisering is met andere woorden nauwelijks sprake.

Dan rijden we de pitstraat uit om ons op het einde 180° te draaien. De instructeur adviseert ons om de eerste rondjes volledig in de derde versnelling te rijden, kwestie van te wennen aan de auto en de omloop. Met 600 Nm koppel, een vederlichte achterkant en banden met bijzonder weinig profiel heeft deze Actyon altijd kracht te over. Net zoals de pedalen is ook het stuur over bekrachtigd en dat maakt dat je niet altijd even goed voelt wat er aan het gebeuren is. Maar meer dan dat is het belang van het gekozen traject. De ideale lijn inschatten op de onverharde stukken is verre van evident en door de diepe putten en de beperkte veerweg knalt de Actyon regelmatig op zijn bump stops. Het niet per sé hoeven schakelen helpt de leercurve, ook al omdat de pook nogal onhandig ver van de bestuurder zit.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Het terrein ligt er met andere woorden net iets extremer bij dan hetgeen waarvoor deze RX gebouwd is maar plezier hebben we wel. Met meer dan de helft van het rondje spelend met overstuur hebben we in lange tijd zo geen fun gehad. Bovendien maak we snel progressie en staan we uiteindelijk geen enkele keer achterste voor. Een bescheiden succes gezien hoe het enkele andere collega’s vergaat. Toegegeven, in isolement op het parcours is het makkelijk praten, want we kunnen ons nauwelijks voorstellen wat dat geeft met vier of zes auto’s tegelijk met piloten (en de verplichte passagier) die er allemaal voor gaan. Veel spektakel dus, maar dat is net het opzet van rallycross. Veel crashes ook veronderstellen we, maar ook dat hoort erbij.

Conclusie
Op 5 maart aanstaande maakt de SRX Cup zijn debuut op het circuit Duivelsberg in Maasmechelen met in de maand mei zelfs een wedstrijd op dit eigenste circuit van Mettet tijdens de manche van het wereldkampioenschap Rallycross. Heel wat kijklustigen zullen vermoedelijk raar opkijken bij het zicht een van tot rallyauto omgebouwde pick-up, maar de Actyon’s Sport zien er best stoer uit en zullen het publiek ongetwijfeld entertainen. Hoewel het eerste seizoen nog van start moet gaan heeft de Belgische importeur zich al geëngageerd voor een tweede en derde seizoen. Alle twaalf de auto’s vonden reeds een equipe en er is vraag naar meer. Wie weet veroveren deze eigenzinnige SsangYong’s binnenkort dus ook andere Europese rallycrosscircuits.

Meer info op: SRXcup.com

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Tekst: Pieter Ameye