Officieel: Lotus Exige Race 380 (2017)Voor zij die de Exige Sport 380 nog niet extreem genoeg vinden presenteert Lotus nu de pure circuitracer Exige Race 380.

Zoals de naam al doet vermoeden neemt de Race 380 de recent gepresenteerde Exige Sport 380 als basis. Die laatste is er voor zowel op de straat als het circuit, maar de raceversie richt zich enkel en alleen op het circuitwerk met kampioenschappen als de Lotus Cup of andere Cup-gerelateerde evenementen.

Specifiek voor de Exige Race 380 zijn onder andere instelbare Öhlins-dempers, AP raceremmen, een extra oliekoeler, een mechanisch sperdifferentieel en een sequentiële zesbak met carbon stuurflippers van de specialisten van Xtrac. In het gestripte interieur vinden we een FIA-gekeurde rolkooi, TFT-racekluster, racekuipen met zespuntsharnas, een blussysteem, een stroomschakelaar en Lotus’ instelbaar tractiecontrolesysteem.

De Exige Race 380 ziet zijn totale downforce verhogen tot maar liefst 240 kg op een topsnelheid van 274 km/h. En dit dankzij een aangepast koetswerk rondom met extra luchtsleuven boven de voorste- en achter de de achterste wielkasten, een grotere voorsplitter, diffusor en tenslotte ook achtervleugel. Het service-, dak- en paneel boven de motor is nu van carbon. Dankzij deze en andere ingrepen ziet deze Exige zijn gewicht zakken tot net onder de magische grens van 1.000 kg. Lotus weet ook te melden dat de Race 380 een rondje van het thuiscircuit Hethel aflegt in 1:23.5. 1,5 s sneller dan het uitgaande model Exige Cup R.

Impressionante cijfers. Maar die hebben wel hun prijs. Daar waar de straatlegale Exige Sport 380 minimum 89.900 euro (incl. btw) kost, wil Lotus voor zijn Exige Race 380 minstens 114.664 euro (+ btw). Flink wat geld maar daarmee ben je vermoedelijk wel de snelste op je eerstvolgende trackday. Vergeet alleen de passende trailer niet.