Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)Voor wie liever geen Tsjechische SUV of crossover rijdt maar zich toch wil onderscheiden van de grijze (Skoda)massa is er de originele Octavia Scout.

Skodafanaten van het eerste uur weten dat er intussen een gefacelifte versie is van de Octavia Scout. Die pakt hoofdzakelijk uit met een licht gewijzigde – maar lang niet door iedereen gesmaakte – neuspartij, nieuwe actieve en passieve veilgheidssystemen en nieuwe snufjes zoals integrale LED-verlichting en een opgefrist infotainmentsysteem met vooral meer internettoepassingen. Maar aangezien de Scout technisch zo goed als identiek is gebleven en nog niet direct in de showrooms zal staan, trokken we er toch nog eens op uit met het uitgaande model.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

De Scout distantieert zich van de rest van het Octavia-gamma door zijn koetswerk dat 33 mm hoger ligt en zijn standaard intelligente vierwielaandrijving. Optisch herken je de Scout aan zijn opvallende, zwarte koetswerkbescherming met zilveren accenten en extra bescherming aan de onderzijde voor de meest vitale onderdelen.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

De door ons geteste, en tegelijk meest krachtige 2.0-liter TDI, krijgt standaard de zestraps DSG-automaat met zich mee. Goed voor een dikke 180 pk, 129 gr CO2/km, een sprint naar 100 km/h in 7,8 s een topsnelheid van 219 km/h. Kortom, ruim voldoende voor vlotte en correcte prestaties. Wie liever zelf schakelt is aangewezen op de 150 pk sterke versie van dezelfde motorisatie.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

De dieselmotor in kwestie doet zijn werk op de achtergrond maar is niet meer de meest verfijnde in zijn soort. Niettemin combineert de 2.0-liter vlotte prestaties met een relatief laag verbruik en voldoende kracht om het Haldex 4×4-systeem van de vijfde generatie efficient zijn werk te laten doen in omstandigheden met weinig of onvoldoende grip.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

Wat dat laatste betreft is er ook een specifieke ‘Offroad’ setting die het ESP-systeem aanpast voor een nog betere tractie op erg gladde ondergronden. Los daarvan werkt het systeem sowieso volautomatisch en schakelt het de aandrijving naar de achterwielen pas in wanneer slip gedetecteerd wordt. In het leeuwendeel van de omstandigheden blijft de Scout dus een klassieke voorwielaandrijver.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

Wat betreft zijn rijgedrag zet de Skoda Octavia Scout – naar goede VAG-traditie – geen nieuwe maatstaven neer. De toegenomen hoeveelheid bodemvrijheid zorgt wel voor meer veercomfort en compenseert zo voor dat tikkeltje extra koetswerkrol. Wat ons betreft zeker een pluspunt tegenover de reguliere Octavia Combi. De Scout is met andere woorden de geknipte kilometervreter, zeker in combinatie met de DSG-transmissie die naar goede gewoonte nauwelijks op foutjes te betrappen valt. Reken op een autonomie van ongeveer 800 km en een gemiddeld verbruik van om en bij 6 liter per 100 km.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

Wie af en toe zelf eens het heft in handen zou willen nemen is aangewezen op de pook en/of de sportstand aangezien stuurflippers schitteren door afwezigheid. Maar eerlijk gezegd hebben we ze niet echt gemist. In zijn ‘D’ zetten en rijden maar. Het past de Scout wel.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

Aan de binnenzijde zijn de verschillen met niet-Scout modellen beperkt tot specifieke inlegplaatjes met houtmotief, een handvol Scoutbadges en stoelen met semi-Alcantara bekleding. Echt spannend is het allemaal niet. Maar dankzij de uitstekende bouwkwaliteit, een zo goed als perfecte ergonomie met tal van bergvakjes en een strakke, zakelijke inrichting, valt er ook hier weinig aan te merken.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

De riante achterbank en dito kofferruimte blijven uiteraard onveranderd met een laadvolume dat – afhankelijk van de configuratie – varieert tussen de 610 en 1.740 liter. En ook de handige ‘Simply Clever’ features zijn naar goede gewoonte aanwezig; Denk daarbij aan een gekoeld handschoenkastje, een zaklamp in de koffer, een 230V stopcontact, een ijskrabber in de tankklep, een modulair in te delen kofferruimte en ga zo maar door.

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

Skoda België zet zijn Octavia Scout met 110 pk sterke 1.6 CRTDI in de markt vanaf 28.695 euro. Hoewel er ook een 180 pk sterke 1.8-liter TSI benzine met automaat beschikbaar is, vermoeden we dat de meeste klanten toch voor de krachtigere 150 en 180 pk sterke diesels zullen kiezen. Die laatste is er vanaf 33.300 euro. Tel je daarbij nog fijne opties waaronder het bliksemsnelle Columbus-infotainmentsysteem, panoramisch open dak, elektrische stoelen met geheugenfunctie of elektrische kofferklep, en dan komt het prijskaartje van onze tester op net geen 40.000 euro. Andere avontuurlijke breaks zijn de Volkswagen Golf Variant Alltrack of Seat Leon X-Perience. Met meer budget zou een Audi A4 Allroad, Volvo V60 Cross Country of Volkswagen Passat Alltrack ook een mogelijkheid zijn.

Conclusie
Flink wat geld voor een Skoda maar tegelijk een bijzonder complete alleskunner die ruimte, comfort en zekere terreincapaciteiten combineert met de looks en het gebruiksgemak van een klassieke break – Al valt de aantrekkingskracht van de zopas gelanceerde Kodiaq SUV bepaald niet te onderschatten. De Octavia Scout is net zoals de reguliere Octavia Combi verre van de meest spannende auto, maar komt wel met dat tikkeltje meer cachet en veercomfort bovenop zijn immer efficiënte vierwielaandrijving.

Overzicht:
+ Origineel SUV-alternatief
+ Gebruiksgemak
+ Rijcomfort
+ DSG-transmissie

– Tank mocht groter
– Vanafprijs

Rijtest: Skoda Octavia Scout 184 TDI DSG 4x4 (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye