Rijtest: SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MTNa de SsangYong Tivoli softroader is er nu de verlengde versie onder de noemer XLV!

De XLV – kort voor eXciting Lifestyle Vehicle – is de tweede belangrijke pijler in de heropwaardering van het piepkleine Koreaanse merk. De relance kwam er na de overname van het Indische Mahindra, inclusief een stevige kapitaalinjectie, welk ons uiteindelijk de Tivoli bracht. De Tivoli brak met de ‘will do’ attitude van de rest van het (verouderde) gamma en schopte het daardoor zelfs tot VAB Gezinswagen Van Het Jaar in de prijscategorie onder de 19.000 euro. Dat die eer zopas ook deze XLV te beurt viel, mag niet verbazen.

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Niettegenstaande ze bij SsangYong graag spreken over een nieuw product is de XLV in de eerste plaats een Tivoli extra large met tot 720 liter kofferruimte tegenover de 423 liter van het standaard model. De extra ruimte – tot 1.400 liter maximaal! – is er dus niet om twee extra (kinder)zitjes te herbergen. Daarmee is de XLV niet alleen een verlengde crossover maar ook een potentieel alternatief voor de traditionele breaks uit het C-segment waaronder Renault Mégane Grandtour, Fiat Tipo SW, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia Combi, Opel Astra Sports Tourer, etc.

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MTRijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

De kleine gewichtstoename van 50 kg lijkt verwaarloosbaar maar heeft gevoelsmatig impact op het zwaartepunt dat nu hoger lijkt te liggen. Vooral bij hogere (bochten)snelheden voelt de XLV daardoor iets minder stabiel aan dan de korte(re) Tivoli. Gelukkig komt elke XLV standaard met een resem actieve en passieve veiligheidssystemen zodat het nooit uit de hand loopt. Toegegeven, aspirant kopers zullen niet of nauwelijks op zoek zijn naar rijsensaties, maar dat heeft de reguliere Tivoli dus ietsje beter voor elkaar. Monteer eventueel ook beter schoeisel dan de standaard Kumho’s met lage-rolweerstand. Die mogen dan wel gunstig zijn voor het verbruik maar beklemtonen tegelijk wel het ondersturend karakter van de chassissetup.

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MTRijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Hoewel Ssangyong ook een 128 pk sterke 1.6-liter benzine in de aanbieding heeft kies je wat ons betreft beter voor de 1.6 e-XDi 160 dieselmotor. Die voldoet aan de meest recente EURO6-norm en is goed voor 115 pk, maar bovenal een rijkelijk koppel van 300 Nm tussen 1.500 en 2.500 tpm. De motor trekt gewillig vanuit lage toeren en voelt daardoor een pak gretiger/sneller aan dan de cijfers laten vermoeden. Maar ook qua verbruik toont de combinatie zich van zijn beste kant met een reëel verbruik van om en bij de 5 liter/100 km en eventueel nog minder voor wie zich een rasechte hypermiler waant.

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MTRijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Net zoals de Tivoli is de XLV beschikbaar met voor- of vierwielaandrijving en/of een licht verouderde zestrapsautomaat van Aisin. De standaard manuele zesbak is weliswaar een tikkeltje stroef maar doet niet meteen naar de automaat verlangen. De rest van het interieur is identiek aan dat van de Tivoli met een fris dashboarddesign met door de band genomen degelijke materialen voor de A en B-oppervlakken, een responsief infotainmentsysteem en een ergonomie die – met uitzondering van het niet in de diepte te verstellen stuur – voor de meeste chauffeurs moet volstaan. En zelfs snufjes zoals stoelverwarming/koeling zijn afhankelijk van het uitrustingsniveau tegen een bescheiden meerprijs beschikbaar of zelfs inclusief.

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MTRijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Net als de Tivoli verrast de XLV met zijn scherpe vanafprijs van 16.490 euro, ofwel 1.000 euro bovenop de Tivoli. De door ons geteste dieselvariant kost dan meer minstens 18.990 euro. Beide motorisaties krijgen een rijkelijke standaarduitrusting met onzer andere standaard parkeerhulp, cruise control, manuele airco, uitgebreide actieve en passieve veiligheidssystemen, etc. Naar goede Koreaans gewoonte komt elke XLV ook standaard met 5 jaar waarborg (of 100.000 km) en vijf jaar wegbijstand in Europa.

Conclusie
Hoewel ze bij SsangYong graag anders zien is de XLV geen volwaardig nieuw model maar wel een mooie aanvulling op de reeds bestaande Tivoli. Kopers zullen in de eerste plaats dus worden aangetrokken door zijn Tivoliaanse karaktertrekken en vervolgens opteren voor de extra kofferruimte van de XLV. Wat dat betreft had het marketingtechnisch interessanter geweest de XLV-badge aan die van de intussen ingeburgerde Tivoli – als Tivoli XL? – te koppelen. De 2.500 euro meerprijs voor de diesel is echter substantieel. Wie dus niet al te veel kilometers maalt kiest eventueel beter voor de benzine.

Overzicht:
+ Binnenruimte versus afmetingen
+ Gretige dieselmotor
+ Verbruik
+ Snel/handig infotainmentsysteem
+ Scherpe vanafprijs

+/- Beperkt dealernet

– Meerprijs dieselmotor
– Stuur niet in diepte verstelbaar
– Weggedrag versus standaard banden

Rijtest SsangYong XLV 1.6 e-XDi 160 2WD 6MT

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Benjamin Van Maldergem