Rijtest: Mazda 6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY 2017)Tegen alle tradities in heeft Mazda zijn vlaggenschip Mazda6 niet zozeer gefacelift als geüpdatet. Toch zijn er enkele interessante nieuwigheden.

Never change a winning team! Of zijn design in dit geval. In het geval van de Zes, en de praktische Wagon in het bijzonder, staat zijn ontwerp nog altijd overeind. Een testament van Mazda’s doordacht en consequent lijnenspel dat intussen kenmerkend is voor alle modellen in het gamma. En ook aan de binnenzijde zijn er nauwelijks of geen visuele veranderingen. Enkel het stuurwiel zelf werd licht herzien en ligt nu nog iets beter in de hand.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

De rest van het interieur bleef onveranderd en dat is nog steeds geen straf. Met zijn uitstekende zitpositie, een weldoordacht en ergonomisch interieur en een beperkte hoeveelheid knoppen en schakelaars, is het de 6 nog steeds een toonbeeld in de sector. Enkel de opblaasbare lendensteun mocht feller kunnen opblazen, kwestie van het zitcomfort van de verder uitstekende zetels helemaal op punt te stellen.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

De grootste wijzigingen situeren zich voornamelijk achter de schermen. Zo is er extra geluidsisolatie (in het bijzonder voor de dieselmotor), werden andere bijgeluiden verder gedrukt en is er (standaard) voor het eerst G-Vectoring Control (GVC). Een puur softwarematige ingreep die enerzijds mooi aansluit op Mazda’s rijtje features dat voor meer rijplezier zorgt, maar anderzijds moeilijk te definiëren valt. Sta ons toe toch een poging te wagen.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Het systeem neemt zijn inspiratie uit de racerij waar piloten vlak voor/tijdens het insturen wel vaker ogenblikkelijk links remmen om zo een kleine gewichtsverplaatsing naar voor te brengen, om op die manier beter te kunnen insturen. Mazda doet ongeveer hetzelfde door aan de hand van enkele parameters – maar voornamelijk de stuurhoek – ogenblikkelijk het koppel te verminderen, om zo hetzelfde effect te bereiken.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Nauwelijks waarneembaar, tenzij je er bijzonder hard op let, en het valt bovendien niet uit te schakelen maar het is het zoveelste bewijs dat het Mazda menens is wat betreft rijplezier. Dat het bovendien geen extra hardware vergt, noch zorgt voor bijkomende belasting van bijvoorbeeld de remmen, maakt het systeem des te ingenieuzer.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Volgens Mazda zorgt GVC voor minder stuurcorrecties en een betere balans, in het bijzonder bij actief rijden en bij kort opeenvolgende lastwissels. Wat wij vooral onthouden is dat de 6 nog steeds een erg fijn sturende auto is die uitblinkt door zijn subtiele balans, lichte, maar uitstekend afgewogen controle-elementen, een prima zitpositie met een goede afleesbaarheid van de tellers, een fijne handgeschakelde zesbak en een – in dit geval – zijdezachte atmosferische benzinemotor. In tijden van turbo- en ander drukgevoed motorgeweld is het de eerste kilometers wennen. De motor is immers gekoppeld aan vrij lange verzetten en vraagt dus toeren om vooruit te gaan. Eenmaal de klik gemaakt komt de 6 een pak beter in zijn element.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Maar in tegenstelling tot atmosferische, hoogtoerige benzines van weleer rij je de 6 net zo makkelijk ‘op zijn diesels’. Lage toeren, hoge verzetten bij lage snelheden, de SkyActiv-G motor slikt het allemaal zonder morren. Het bewijst hoe ver traditionele verbrandingsmotors Het helpt om het verbruik te drukken. Na een week tikte onze boordcomputer af op net iets meer dan 7 liter/100 km. Lang niet slecht voor een atmosferische 2,5-liter viercilinder.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

De 6 is één van de zeldzame auto’s die er op korte tijd in slaagt om onder je huid te kruipen. Noem het een combinatie van zijn strak design, strak en gebruiksvriendelijke interieur, de juiste gadgets, een hoop ruimte en een gezonde dosis rijplezier. De benzinemotor vraagt door zijn gebrek aan koppel onderin wel degelijk een herkalibratie van zijn bestuurder, maar wie de moeite doet zich aan te passen ontdekt de voordelen van een benzine, inclusief zijn stille, trillingsvrije werking en een hoogtoerig karakter wanneer het kan.

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Wat kost dat dan horen we jullie denken? Niet meer dan voorheen het geval was, of vanaf 25.190 euro voor de 145 pk sterke instapbenzine. De 150 pk sterke instapdiesel kost minstens 30.190 euro maar krijgt dan weer standaard een hoger uitrustingsniveau met zich mee. Hoewel de meeste versies ook met een klassieke zestrapsautomaat en vierwielaandrijving verkrijgbaar zijn, vermoeden we dat de meeste Belgen toch voor de voorwielaangedreven versie met handbak zullen gaan. In het geval van onze rijkelijk uitgeruste testauto komt de totaalprijs op net iets meer dan 34.000 euro. En dat is toch bijzonder veel waar voor je geld.

Conclusie
Door zijn design en rijplezier is de Mazda 6 niet alleen een te duchten concurrent voor de rechtstreekse rivalen van Ford of Peugeot, maar hint de Japanner ook naar echte premiumspelers zoals Audi, BMW, Mercedes of Jaguar. Want zeg nu zelf, een beperkt uitgeruste Duitser of Brit met een iets aantrekkelijker logo of een met-opties-afgeladen 6? We zouden het wel weten..

Overzicht:
+ Exterieur/Interieur
+ Comfort/Ergonomie
+ Infotainmentsysteem
+ Rijgedrag

– Lendensteun bestuurdersstoel
– Vrij lange verzetten
– Stuurverwarming niet over het ganse stuur

Rijtest Mazda 6 Mazda6 Wagon 2.5 SkyActiv-G (MY17)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye