Rijtest: MINI John Cooper Works Cabrio (2016)

rijtest-mini-jcw-cabrio-2016-header
Luid, luider, luidst. Deze MINI JCW Cabrio brult illegaal hard!

4 minuten en 37 seconden. Meer voegden we tijdens onze testweek niet toe aan de zogenaamde Always Open timer van deze MINI Cabrio die ons werd toevertrouwd. Waarmee we meteen op de meest clichématige manier aan een rijtest van een cabrio in eigen land begonnen zijn. Schaamteloos! En toch was dit het meest aangename intermezzo uit de hele weekagenda. Al moeten we dat misschien niet louter aan dat – opnieuw cliché – ‘vrije’ gevoel toeschrijven van dakloos rijden, maar eerder aan de combinatie met het logo dat deze cabrio werd toebedeeld. Jazeker, dit was een John Cooper Works MINI Cabrio met 231 pk onder de motorkap. Sterker nog, met een magisch extra knopje rechts van de versnellingspook…


rijtest-mini-jcw-cabrio-16
rijtest-mini-jcw-cabrio-06rijtest-mini-jcw-cabrio-02

Op dat knopje komen we later terug, maar laat ons eerst een korte aanblik werpen op dit gedecapiteerde voorwielaangedreven schoenendoosje. Hoewel, met een lengte van net geen 4 meter is dit niet meer het krappe bakkie van weleer, maar hoef je je ook geen zorgen meer te maken wanneer je de autosnelweg oprijdt. Je herkent wel nog het typische silhouette en de typerende ronde voorlichten. En het blijft desalniettemin een kleine, praktische wagen. Schattig en trendy in de normale uitvoering, uitgeklopt en beestig in deze JCW-uitvoering. Je bemerkt meteen de grotere luchtinlaten, een JCW-grille, zijschorten, ietwat overgestyleerde bumpers en de rode Brembo remklauwen die millimetergewijs achter de zwarte 17-inchers werden gemonteerd. Natuurlijk krijg je ook wat badges, exclusieve doch optionele kleuren, maar ook standaard LED koplampen en LED achterlichten.

rijtest-mini-jcw-cabrio-15

Binnenin vertalen de toegenomen exterieurafmetingen zich in meer hoofd- en beenruimte. Toch zeker voor de chauffeur en zijn naaste, achteraan blijft het bedroevend krap. Op de JCW-logo’s na is het interieur volledig herkenbaar. Met de nieuwe weergavering dus en snelheidsmeter achter het stuur. De vaak gehekelde kofferruimte nam toe tot 215 liter met gesloten top, maar blijft bedroevend klein. De opening waardoor je nauwelijks een bak bier krijgt, kan je desgewenst even vergroten met de “Easy Load” functie, maar minder easy is het als je de lange hendels daarvan niet meer kunt neerklappen wanneer je bagage dan eenmaal zit weggestouwd. Het blijft sukkelen. De softtop is dan weer volledig nieuw en kan heel handig elektrisch bediend worden tot een snelheid van 30 km/u. Het eerste deel schuift handig weg zodat je semi-open kan rijden, de geluidsdichting met gesloten kap is daarnaast uitstekend. De rijmodi GREEN, Normal en Sport zijn tot slot ook gekend, maar dit exemplaar stelt het zonder rechter drinkbushouder. Die werd opgeofferd voor het goede doel. Rechts op die plaats zit immers dat knopje waarover eerst sprake, voorzien van een waarschuwend geel plaatje. “Use on public roads will invalidate vehicle approval.” Te verleidelijk…

rijtest-mini-jcw-cabrio-13

Lang heeft het dan ook niet geduurd tegen we overstag gingen. Een dubbele klik op deze knop en je MINI JCW ontpopt zich tot rallykanon. Een klep gaat open en de decibelmeter gaat in het rood. Ploffen, grollen, schreeuwen, mensen steken het hoofd angstig door de deuropening wanneer dit gevaarte voorbijknalt. De optionele Pro Exhaust is een optie die je moét hebben! Heb je je buren echter lief en wil je niet op de vingers getikt worden door de blauwe garde, hou dan de Track Modus als appeltje voor de dorst op een droevige dag en beperk je tot de – al heel entertainende– Sport modus. Al is deze MINI JCW niet alleen show & no go, de 2.0-liter met 231 pk vergezelt het orkest van pittige prestaties. Slechts 6,6 seconden heb je nodig voor 0-100 km/u en de topsnelheid van deze compacte vierwieler bedraagt maar liefst 242 km/u. Zoals we vaststelden bij de driedeurs vertaalt de upsizing zich ook in een royaler motorkoppel (320 Nm) en een krachtopbouw die mooier gespreid zit over de hele toerenteller. De JCW blijft lineair stomen tot 6.000 rpm en als je niet oplet, knal je zelfs in de begrenzer.

rijtest-mini-jcw-cabrio-11

rijtest-mini-jcw-cabrio-12rijtest-mini-jcw-cabrio-10

Ondanks zijn toegenomen afmetingen blijft de MINI JCW een compacte go-kart die zijn gelijke niet kent. Een Abarth komt in de buurt, maar de JCW wint een wedstrijdje armworstelen met gemak. Hij heeft gewoon meer ademruimte en is technisch beter onderbouwd. Iets meer wielbasis en spoor zorgen ook voor iets meer stabiliteit, terwijl een elektronisch differentieel onderstuur in de kiem smoort. Dat lukt weliswaar niet 100%, soms wordt het gewoonweg te veel voor de voorwielen. Wat je ook merkt bij de acceleratie, want bij nat weer blijf je constant ter plaatse trappelen en torque steer is de JCW niet vreemd, al werd reeds een grote stap vooruit gezet vergeleken met zijn voorganger. Entertainend blijft deze JCW desalniettemin. Deze MINI is speelgoed van de bovenste plank!

rijtest-mini-jcw-cabrio-04

Als cadeautje zal de Sint hem echter niet brengen, je zal er op eigen houtje vrij diep in de geldbeudel moeten voor tasten. De MINI JCW driedeurs is met een vanafprijs van 31.510 al geen koopje en de dakloze versie doet er meteen nog een schep bovenop: 35.780 euro, daar begint het pas. Sportzetels, leder, personalisatie, head-up display, adaptieve ophanging, … en natuurlijk het Pro Flap Exhaust System. Je zit met andere woorden snel boven de 40k en zo ook voorbij de vanafprijs van een Ford Focus RS. Minder kart, wel een stuk meer waar voor je geld…

rijtest-mini-jcw-cabrio-08

rijtest-mini-jcw-cabrio-09rijtest-mini-jcw-cabrio-03

Conclusie
De MINI John Cooper Works blijft een kleine hyperkineet waarbij enkel de GREEN-modus rustig stadsverkeer toelaat. Een leeg stratenplan zou hemels zijn, maar in realiteit zoek je met deze capabele MINI best het hinterland op. Of zelfs het circuit! Zeker met de optionele Pro Flap Exhaust knalt de JCW in Track-modus als een echte rallywagen. Dit speelgoed gaat als een raket vooruit en trekt lineair door tot je de volgende bocht induikt en als een go-kart de laterale g’s verslaat. Dat je in deze versie nog beter van dat orkest kan genieten door de kap neer te leggen, is het enige voordeel dat we ten opzichte van de driedeurs kunnen vinden. De meerprijs zouden wel zelf eerder als optiebudget toewijzen.

Overzicht
+ Lineaire vermogensopbouw
+ Pro Flap Exhaust: illegaal luid!
+ Compact en speels

– Prijzig
– Soms iets té nerveus

rijtest-mini-jcw-cabrio-01

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...