BMW, Mercedes, Ford en Volkswagen bouwen samen laadpalen netwerkMet een nieuw universeel netwerk van snelle laadpalen krijgen elektrische wagens eindelijk de slaagkansen die ze verdienen.

De aankoop van zo’n elektrische wagen mag dan nog goed gesubsidieerd zijn door de Vlaamse Overheid, eens die op de oprit staat moet je toch vooral goed rekenen en tijdig opladen. Die lastminute roadtrip naar (verre) oma of de zee wordt ongetwijfeld een probleem, een uitgebreid netwerk van laadpalen is de enige manier om deze ecologische vorm van mobiliteit te laten slagen.

Enkele grote autoconstructeurs slaan nu (eindelijk!) de handen in elkaar en zullen volgend jaar samen 400 laadstations bouwen langs de Europese snelwegen. Tegen 2020 (dat is over minder dan vier jaar) moeten er duizenden laadpunten zijn waar de elektrische wagens van Mercedes, Smart, Ford, BMW, MINI en Volkswagen hun batterij kunnen voorzien van brandstof rijbereik.

In tegenstelling tot het private netwerk van Tesla – Superchargers en dergelijke – gebruikt de Europese alliantie de Combined Charging System technologie. Daarmee kunnen niet enkel de huidige wagens maar ook de toekomstige generaties opgeladen worden, dankzij laadposten van 350 kW zou dat ook supersnel moeten gebeuren!

De autobouwers hopen dat er nog constructeurs zullen toetreden tot hun netwerk en soortgelijke investeringen doen, ook plaatselijke partners worden aangemoedigd. Een groot netwerk dat breed toegankelijk is wordt dé belangrijkste reden om over te schakelen naar massaconsumptie aldus de topmannen/vrouwen van BMW, Daimler, Ford en VW!