Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)Hoewel we stiekem al op de hoogte waren heeft Belgisch importeur Ssangyong Middle Europe, samen met Zelos en Pauwels Motorsport, nu zijn Rallycross Cup officieel voorgesteld!

Het nieuwe en unieke rallycrosskampioenschap SRX maakt deel uit van van het Belgische rallycrosskampioenschap BORA, onderdeel van de RACB, en wordt gereden over een achttal manches waarvan zeven op Belgische bodem (Duivelsbergcircuit, Maasmechelen en Circuit Jules Tacheny, Mettet) en één in Duitsland (Estering, Buxtehude), traditioneel een belangrijke markt voor het Zuid-Koreaanse merk.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Het idee voor de formule is overgewaaid uit Nieuw-Zeeland, alwaar de lokale importeur nu al twee jaar succesvol een merkencup op tarmac organiseert. Ssangyong Middle Europe gaat echter een stap verder aangezien het rallycrossgebeuren de snelst groeiende tak binnen de autosport is. En ook de formule zelf werd flink onder handen genomen.

De SRX-cup moest in de eerste plaats toegankelijk zijn. Daarom biedt Ssangyong, samen met organisator Zelos en de technische ondersteuning van Pauwels Motorsport, een Arrive ’n Drive-pakket aan voor het complete kampioenschap – Al kan je er net zo goed ook voor kiezen om enkelvoudige races te rijden.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Voor de prijs van 37.500 euro (uitgezonderd btw en racelicentie) voorziet Zelos niet alleen een volwaardig kampioenschap en de auto’s (incl preparatie, opslag en onderhoud), maar ook de catering, technische ondersteuning, verzekering en ga zo maar door. En ook zaken als remmen, brandstof en banden zijn in de totaalprijs inbegrepen. Je komt letterlijk toe, trekt je race-overal aan, stapt in en racet.

Teams bestaan daarbij uit minstens twee personen. Uniek voor de SRC Cup is dat er telkens twee personen in de auto moeten zitten met per raceweekend tot drie verschillende chauffeurs en zeven verschillende passagiers. Dat maakt het kampioenschap niet alleen leuk en toegankelijk maar ook nog eens extra interessant naar bedrijven toe. Maar er is meer.

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)Officieel: Ssangyong Rallycross Cup
 (SRX)

Binnen het kampioenschap zijn er nog eens drie neven-cups die toegespitst zijn op enerzijds de dealers (SRX Dealer Cup) en de media (SRX Media Cup), en anderzijds wat Ssangyong de ‘SRX Disco Cup’ noemt. Daarvoor gaat Ssangyong de samenwerking aan met verschillende Belgische discotheken.

Net zoals de raceformule in Nieuw-Zeeland gaat Ssangyong rallycrossen met de Actyon Sports pick-up. De racer is gebaseerd op de standaard achterwielaangedreven Actyon pickup met 2,2-liter turbodiesel, maar werd door Pauwels Motorsport op de juiste plaatsen geprepareerd. Behalve klassieke veiligheidsvoorzieningen zoals een rolkooi met kuipstoelen en 6-punts-raceharnassen, steeg het vermogen naar 225 pk, zijn er nieuwe voorste draagarmen, Proflex-dempers, een hydraulische handrem, een zelfblokkerend sperdifferentieel en Yokohama AD08 semi-slicks. Een nieuw en vrij ademend uitlaatsysteem zorgt tenslotte voor de nodige extra decibels, en dus spektakel.

Op 5 maar 2017 gaat de SRX Cup officieel van start op het circuit Duivelsberg in Maasmechelen. Ssangyong belooft minstens zes auto’s aan de start maar het is er vrij zeker van dat het er minstens twaalf zullen zijn. Gezien de laagdrempeligheid, de interessante commerciële mogelijkheden en het succes van rallycross in het algemeen, is het succes van het SRX-kampioenschap quasi verzekerd. De Belgische motorsport heeft er in ieder geval een frisse en vooral toegankelijk raceformule bij. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Meer info: SRX-Cup.com

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...