Officieel: Porsche 911 RSR (2017)Op het Salon van LA toont Porsche voor het eerst zijn nieuwe 991 RSR GTE circuitracer. Voor het eerst ligt de motor in het midden!

Na de luchtkoeling, elektronische stuurbekrachtiging, viercilinders en dieselmotoren sneuvelt er nog een heilig huisje in Zuffenhausen. Porsche Motorsport heeft namelijk besloten dat de layout van de nieuwe 911 RSR racer aangepast moe(s)t worden. Het motorblok is daarom verplaatst van “achterin” naar het “midden”. Dat zorgt alvast voor een betere balans en meer mogelijkheden op vlak van aërodynamica, met name dan voor de diffuser achteraan die nu een pak efficiënter is. In de gefacelifte Carrera (991.2) ligt de motor nog steeds achterin. Ook al schuift Porsche de motor bij elke nieuwe serie een stukje naar voor.

Na mindere resultaten in diverse GT kampioenschappen zal Porsche met de vernieuwde 911 (991) RSR de komende jaren aantreden in de LM GTE-klasse. De RSR mag daarbij rekenen op een atmosferische 4.0-liter zescilinder boxermotor met 510 pk en een compleet nieuwe sequentiële versnellingsbak. En ook de carrosserie, het onderstel en de aerodynamica zitten in een volledig nieuw jasje. Dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen weegt de éénzits RSR nu slechts 1.234 kg!

De nieuwe 991 RSR vertoeft vanaf 2017 exclusief op het circuit met de spoiler van de succesvolle 919 Hybrid, traditiegetrouw sijpelt er wel het een en ander door naar de straatwagens na verloop van tijd. Of ook toekomstige Carrera’s het motorblok in het midden zullen krijgen is nog maar de vraag.