Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)Naast supergrote 20″ velgen en de funky styling is dé nieuwigheid van de nieuwe Renault Scénic de 1.5 dCi Hybrid Assist!

Tijdens de zonnige nazomer mochten we al even proeven van de nieuwe Scénic en praktische(re) Grand Scénic, daarnaast had Renault ook enkele Hybrid Assist’s voor ons klaarstaan. Op het zuiver elektrische gamma (met onder meer de Zoé en Kangoo ZE) na, staan er enkel conventionele benzine’s en dieselmotoren in de Renault catalogus. Verwacht dus niet direct een wereldwonder op vlak van zuinigheid en hypermoderne technologie. Toch maken de Fransen zich sterk dat het systeem een interessante toevoeging kan zijn voor de veelrijders. Op termijn zou deze technologie kunnen evolueren naar een plug-in variant.

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Alvorens we in de technische materie duiken zoeken we even naar visuele verschillen, kwestie van hem te kunnen bedanken voor de ecologische inspanning. De unieke badge achterop geeft het direct weg maar daar blijft het ook bij. Binnenin krijg je een licht aangepaste boordcomputer met de energiestroom en hybridewerking (opladen/ontladen).

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Dankzij de gewaagde/geslaagde styling van de vierde generatie Renault Scénic kan je vol zelfvertrouwen arriveren op de school van jouw kroost. Zeker de 20-inch velgen en uitgesproken grille spreken voor zich! De evolutie van zuivere MPV tot crossover moet de Scénic voldoende levenskansen bieden in dit populaire segment, over enkele jaren zal blijken of deze Franse keuze te juiste was!

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Binnenin heerst er een moderne sfeer die zijn intrede reeds maakte op de nieuwe Espace, Talisman en Mégane. De complexiteit van de tabletachtige R-Link 2 boordcomputer verdwijnt gelukkig snel na een korte leerperiode. Een (hippe/milieuvriendelijke) gezinswagen vraagt sowieso om voldoende binnenruimte en die heeft de Scénic voor alle inzittenden. De iets hogere zitpositie is ook altijd mooi meegenomen. De batterijen liggen achterin onder de koffervloer en waardoor heeft de Scénic 1.5 dCi Hybrid Assist 100 liter bagageruimte minder dan zijn evenknie. Ook komt er nog eens 70 kg op weegschaal bij.

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

De gloednieuwe Hybrid Assist bouwt verder op de 1.5-liter dCi turbodiesel viercilinder die het gezelschap krijgt van een 10 kW elektromotor (13.6 pk), een krachtige 48V lithium-ion batterij en een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Goed voor 110 pk en 260 Nm. Met een theoretisch verbruik van 3,5 liter en 92 g/km CO2 zit je bij de betere van de klas. In vergelijking met een reguliere 1.5 dCi doe je ongeveer een voordeel van 8 à 10 %. Cijfermatig is dat ongeveer 0,4 liter diesel per 100 km en 15 Nm extra gedurende maximaal 30 seconden. Interessanter is de lagere CO2 (-18 g/km) die voor de zakelijke rijder belangrijker is dan ooit! Zuiver elektrisch rijden is niet mogelijk met de Scénic Hybrid Assist.

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Zoals het een echte hybride betaamt focust deze Renault op energierecuperatie wanneer dat kan. De eerste kilometers achter het fijne stuurwiel zullen dus ietwat vreemd aanvoelen want hij vertraagd veel sneller dan je gewoon bent. De opgeslagen energie wordt automatisch aangewend en dat is aangenaam voor stedelijke ritten. Het start/stop systeem reageert ook sneller dan voordien om geen energie te moeten verspillen. Als je de snelheid opdrijft voel je dat de Scénic geen last heeft van de grote velgen en extra gewicht, het onderstel en het fijne stuur (mét functietoetsen) communiceren best vlot voor een gezinswagen.

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

De Renault Scénic start bij €21.500 en omvat Life, Zen, Intens en Bose Edition uitrustingsniveau’s, voor de praktische Grand Scénic (+23 cm) uitvoering vragen ze een meerprijs van €1.500 – al start die pas bij een rijkelijkere Zen uitvoering. De Scénic 1.5 dCi met 110 pk kan de jouwe zijn vanaf €25.350, voor de Hybrid Assist betaal je nogmaals €1.000 euro extra!

Conclusie
Een gezinswagen met frisse looks en een aangenaam interieur die dankzij hybridehulp (iets) zuiniger én tegelijk krachtiger wordt, dat kunnen we enkel en alleen maar toejuichen! Keerzijde van de medaille is het verlies van waardevolle bagageruimte – nog steeds het USP van een gezinswagen – en de relatief beperkte brandstofbesparing.. Je zal heel wat zuinige kilometers moeten doen om de extra investering terug te verdienen! Voor de gemiddelde Vlaming zal een reguliere 1.5 dCi dus wel volstaan. Voor zakelijke rijders speelt de lage(re) CO2 uitstoot dan weer een zéér interessante rol van betekenis. Voor elk wat wils dus.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Praktisch en functioneel
+ Comfort
+ Lager verbruik / CO2 uitstoot

– Remenergierecuperatie vraagt (enige) gewenning
– Stevige meerprijs / beperkt voordeel tov reguliere 1.5 dCi
– Complexiteit / snelheid R-Link2 infotainmentsysteem

Kort Getest: Renault Scenic 1.5 dCi Hybrid Assist (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem