Rijtest: Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)Met een bescheiden facelift, nieuwe technologie en verbeterde materialen blaast Hyundai zijn i40 nieuw leven in.

De Hyundai i40 was zowat de eerste Hyundai die bij zijn lancering in 2011 écht de aandacht trok van het ietwat verwende Europese publiek. Met een nieuwe, duidelijke designtaal en veel waar voor zijn ruimte/geld werd het blazoen van de Zuid-Koreanen verder opgepoetst. Vandaag is Hyundai al lang niet meer de zonderlinge figuur uit het Verre Oosten op de Europese automarkt, integendeel. De transformatie van een merk dat ooit nog hoongelach te beurt viel met modellen als de Pony, Atoz of Getz naar volwaardige speler op de Europese markt, met bijvoorbeeld ook podiumresultaten in het wereldkampioenschap rally of een aanstormende N-Performance divisie, blijft opmerkelijk. Hyundai in intussen incontournable. En dat zal de competitie geweten hebben!

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Om de gefacelifte i40 van zijn voorganger op afstand te onderscheiden zal je een vergrootglas moeten meebrengen of een echte kenner zijn. De verschillen zijn dan ook beperkt, maar weliswaar duidelijk wanneer je beide modellen naast elkaar zet. Met zijn nieuwe hexagonale grille en achterlichtunits haal je er sneller de Wagon uit dan de Sedan. Die Wagon ziet er bovendien nog steeds dat tikkeltje beter/meer gebalanceerd uit. Maar al bij al stoot de i40 nog steeds niemand voor de borst. Niet dat ze het bij Hyundai anders zouden willen zien.

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Met stevige concurrentie van onder andere Ford, VW, Opel, Peugeot, Skoda, Toyota, Renault, maar ook zustermerk Kia, is het vechten om een stukje van een reeds erg druk en competitief segment. Een dat bovendien ook meer en meer aan belang verliest wegens de SUV-hype die nog steeds niet gaan liggen is. De i40 countert met zeeën aan ruimte voor de bestuurder en zijn passagiers en een riante kofferruimte voor zowel de berline als break. Die laatste heeft vanaf heden nu ook Hyundai’s Smart Power-koffersysteem met automatisch opende kofferklep. En dit door gewoon met de sleutel nabij de klep te staan. Erg handig!

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Daar waar de i40 bij zijn lancering minder wist te overtuigen met zijn gebruikte materialen en afwerking, kreeg het model met deze facelift het interieur die het oorspronkelijk had moeten hebben. De fijnere afwerking en betere materialen geven het interieur een merkelijk betere ambiance. Ook nieuw is het 7-inch infotainmentsysteem met touchscreen dat terug meekan met de beste van de klas. Snel en intuïtief, meer moet dat niet zijn. Als het interieur zijn ouderdom soms niet verbergen kan, dan is met details zoals het monochrome display tussen de analoge tellers dat duidelijk een generatie of twee achterloopt op dat van geheel nieuwe modellen.

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Hyundai innoveert verder met een rijkelijke basisuitrusting Style’ met onder andere een regensensor, snelheidsregelaar/snelheidsbegrenzer, lichtsensor, airconditioning, lederen stuurwiel, Hill Start Assist Control, noodremhulp, noodstopsignaal en zeven airbags. Of voor wie naar het tweede uitrustingsniveau ‘Premium’ gaat – zoals bij onze tester – met verder nog parkeersensoren voor- en achteraan, navigatiesysteem met touchscreen en achteruitrijcamera, 16” aluminium velgen met banden 205/60R16, donker getinte ruiten achteraan en automatische airconditioning met twee zones en automatisch ontwasemingssysteem. Kies je tenslotte ook voor de 141 pk sterke 1.7 CRDi met 7-trapsautomaat met dubbele koppeling, dan komt de totaalprijs op 31.799 euro, of met de geldende kortingen bij publicatie – volgens Hyundai België’s configurator – op zo’n 27.419 euro.

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

De combinatie van deze dieselmotor/versnellingsbak lijkt ons overigens ook de enige juiste te zijn. Hoewel de 1.7-liter turbodiesel bij een koudstart en onder belasting nog steeds niet van de stilste is, werkt de combinatie op zich prima en profiteert de uit de kluiten gewassen i40 van al dat extra koppel (onderin). De DCT schakelt vlot en zacht – zij het nog niet helemaal zoals de beste van de klas -, en heeft zelfs peddels achter stuur voor wie zelfs het heft in handen zou willen nemen. Niet dat je dat in de praktijk vaak zult doen, integendeel. De i40 blijft tenslotte geen echte rijdersauto. Daarvoor is de besturing te vaag en is het onderstel voornamelijk afgesteld op comfort en souplesse. En ook de banden met lage weerstandsrubber communiceren diezelfde boodschap. Het mocht kortom scherper maar is geen deal breaker. De verwachtingen liggen nu eenmaal anders.

Conclusie
Zoals we dat van de Koreaanse merken gewend zijn verkopen ze in de eerste plaats op een mix van waar voor je geld met een rijkelijke basisuitrusting en een uitgebreide garantie. Of in het geval van deze i40 vijf jaar zonder kilometerbeperking onder het Triple Care programma. Dat we daar intussen ook fijne en zuinige motoren en zelfs automaten met dubbele koppeling mogen bijrekenen is de kers op de spreekwoordelijke taart. De Hyundai i40 springt er ook na zijn facelift niet uit met één eigenschap in het bijzonder, maar heeft zij niveau in het algemeen terug opgetrokken om zo tot een interessant totaalpakket te komen.

Overzicht:
+ Nieuwe technologie
+ Ruimte interieur/koffer
+ Efficiënte en aangename automaat
+ Comfort
+ Garantie

– Dieselsoundtrack onder belasting
– Ophanging bij grote(re) oneffenheden
– Wind- en geluidsisolatie bij hoge snelheden

Rijtest Hyundai i40 Sedan 1.7 CRDi DCT 7 facelift (2015)

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Benjamin Van Maldergem