Ben Weyts, Vlaamse Minster van Mobiliteit, trekt de verantwoordelijkheid van de trajectcontroles (op gewestwegen) volledig naar zich toe om het systeem in de komende jaren stevig uit te breiden.

Weyts (NV-A) wil maar al te graag een een einde maken aan de 400 verkeersdoden die vorig jaar vielen op gewestwegen en wil daarom investeren. Door de Vlaamse Regering zelf voor 100% verantwoordelijk te maken hoeft hij niet meer eindeloos lang te onderhandelen of treuzelen met lokale besturen of politiezones.

Daardoor moet Vlaanderen de kost wel volledig dragen, al weegt dat niet op tegen de voordelen aldus Ben Weyts. In 2016 kwamen er al zeven trajectcontroles bij op lokale wegen, volgend jaar – en de jaren erop! – wil de Vlaamse Minister er minstens 20 nieuwe tracés bij op de meest gevaarlijke pijnpunten in Vlaanderen.

Wat is trajectcontrole?
Trajectcontrole is een methode die de overheid gebruikt om het naleven van de maximumsnelheid te controleren tussen punt A en punt B over een langere afstand, bijvoorbeeld op een drukke auto(snel)weg. In tegenstelling tot flitspalen is het maatschappelijke draagvlak van trajectcontrole bijzonder groot, de kleine garnalen zijn dan ook niet dé overtreders waar het systeem van trajectcontrole zich op richt. Momenteel zijn er actieve trajectcontroles in België op de E17 in Gentbrugge, in de Waaslandtunnel in Antwerpen en op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere.

Trajectcontroles 2015