Rijtest: Porsche 718 Boxster (2016)De Porsche Boxster verliest 2 cilinders, maar krijgt wel 35% extra koppel en 35 pk extra vermogen.

Met de introductie van de nieuwe Porsche Boxster sneuvelt er een zoveelste heilige huisje. Na de introductie van enkel nog turbo’s op de 911 verliest de instapper van het gamma het recht op een atmosferische zescilinder. Zowel de basisversie als S-variant moeten zich voortaan tevreden stellen met een turbogeblazen viercilinder. Een revolutie die de Duitsers introduceren met de 718-benaming, verwijzend naar de gloriedagen in de jaren ’50 en ’60 waar eveneens viercilinder boxermotoren het steigerende paard uit Zuffenhausen onder meer een overwinning van de legendarische Targa Florio opleverden. En vergeet niet dat de allereerste Porsche, de 356, het ook stelde met ‘amper’ 4 cilinders.


rijtest-porsche-718-boxster-03

De Duitsers moeten zich echter niet op excuses beroepen, de nieuwe state-of-the-art motoren met slaginhoud van 2.0-liter in de Boxster en 2.5-liter in de Boxster S tillen de prestaties naar een nog hoger niveau. Het vermogen neemt bij beide modellen toe met 35 pk tot respectievelijk 300 en 350 pk, het motorkoppel wint zelfs 35% tot 380 Nm en 420 Nm. Vanzelfsprekend is dat koppel nu ook een stuk vroeger beschikbaar, waardoor de nieuwe Boxster heel wat souplesse wint over het middelste toerentalbereik. In theorie al vanaf 1.950 toeren per minuut, maar zeker zodra de naald 2.500 rpm passeert gaat het hek van de dam.

rijtest-porsche-718-boxster-14
rijtest-porsche-718-boxster-09rijtest-porsche-718-boxster-06

Standaard wordt de flat-four gekoppeld aan een manuele zesbak. Een pak goedkoper en beslist een doorslaggevende factor voor extra betrokkenheid, maar de dodelijke efficiëntie van de PDK-transmissie blijft keer op keer verbazen. De dubbele koppeling is ondertussen al lang gemeengoed, maar de wijze waarop Porsche’s Doppelkupplungsgetriebe gangwissels dirigeert blijft meesterlijk uniek. De volgende versnelling is al bereikt nog voor je vinger de schakelpeddel lost. En dat zonder enig merkbaar moment van aandrijvingsverlies. Met PDK en optionele Sport Chrono Package bereikt de 718 Boxster al na 4,7 seconden het eerste honderdtal. Een winst van bijna een volledige seconde op zijn voorganger met zescilinder.

rijtest-porsche-718-boxster-19

rijtest-porsche-718-boxster-08rijtest-porsche-718-boxster-04

Met deze prestaties kan men de nieuwe Boxster bezwaarlijk nog een instapper noemen. Wie dieper graaft, vindt zelfs heel wat technologie terug die rechtstreeks uit de 911 werd gehaald. Zo mag de 718 Boxster wel een traditionele wastegate turbocharger hebben, de Boxster S kreeg een exemplaar met variabele geometrie. Technologie die tot nu toe exclusief was voor de 911 Turbo. De remmen op de S zijn ook dezelfde van de 911 Carrera en werden zelfs opgewaardeerd met dikkere schijven, terwijl de goedkoopste in de prijslijst het systeem van de uitgaande Boxster S meekrijgt. Opmerkelijke stopkracht die de volledige 1.365 kg (DIN) zonder enig verpinken tot stilstand dwingen.

rijtest-porsche-718-boxster-17rijtest-porsche-718-boxster-12

rijtest-porsche-718-boxster-10

rijtest-porsche-718-boxster-13rijtest-porsche-718-boxster-11

Ook het weggedrag is impressionant. De middenopstelling van de 2.0-liter brengt een per definitie evenwichtige rijbalans en maakt van de Boxster misschien wel de efficiëntste roadster van het moment. Zeker als je de som maakt met de finetuning van het uitstekende chassis en de herkalibrering van de stuurbekrachtiging. De wegen doorheen de glooiende Vlaamse Ardennen zijn verre van onberispelijk, maar het chassis van de 718 Boxster filtert alles probleemloos weg. Hier blinkt Porsche echt uit. Waar kleine putjes en oneffenheden andere sportwagens doen stuiteren en uit balans brengen, blijft de Boxster perfect op de ideale rijlijn. De Boxster brengt het vertrouwen om elke bocht voluit te gaan. De 300 pk voelt voor deze vierwieler ook aan als het perfecte vermogen dat je 100% kan benutten. Ondanks de turbo ga je probleemloos door tot 7.500 rpm! Atmosferische deugden gekoppeld aan turbo-souplesse. We misten maar één iets: het magistrale motorgeluid van de Boxster GTS. De viercilinder slaagt er niet in dezelfde auditieve orgasmes op te wekken, maar het nieuw ontwikkelde uitlaatsysteem kan bij momenten wel enigszins compenseren.

rijtest-porsche-718-boxster-01

rijtest-porsche-718-boxster-15rijtest-porsche-718-boxster-02

Uiterlijk werd de 718 nog iets scherper afgelijnd en werden de puntjes op de verlichting gezet. De optionele LED-koplampen beschikken immers over de nieuw gekende vierpunts dagrijlichten en ook de driedimensionale LED-achterlichten stralen vierpunts rood bij het remmen. Verder deden designers hun best om de Boxster een nog iets breder voorkomen te geven, bemerk je vooraan alsook langszij grotere luchtinlaten voor de turbo en krijgt de Boxster een centraal geplaatste ovalen uitlaatpijp. In tegenstelling tot de 20-inch Carrera S velgen van ons testmodel krijg je standaard 18-inchers. Binnenin kunnen concurrenten alleen maar buigen voor de afwerkingskwaliteit. Nieuw zijn het stuurwiel met looks van de 918 Spyder en de laatste versie van het Porsche Communication Management (PCM) infotainment systeem. Een grote vooruitgang op zowel esthetisch vlak als qua gebruiksgemak. Apple-eigenaars kunnen daarmee ook beroep doen op CarPlay met Siri stembediening.

rijtest-porsche-718-boxster-18

Wat je verliest aan cilinders wordt jammer genoeg niet goedgemaakt in de prijslijst. Integendeel, de prijs van de 718 Boxster stijgt naar 56.144 euro en die van de S naar 68.849 euro. Ons enthousiasme bleef wat de Boxster betreft nog even overeind, maar bij het zien van de optielijst staakten we toch al snel onze tocht naar de dealer om de hoek. Meer dan 3.000 euro voor de PDK-transmissie, zo’n 4.000 euro voor de zwartglanzende Carrera S velgen, 1.600 euro voor de navigatie… tot zelfs bijbetalen voor cruise control (€363), vloermatten (€121) en een voetrust in aluminium (€484). We werden lichtjes bleek bij het zien van de uiteindelijke eindprijs: een dikke 80.000 euro. Een topwagen, maar ook een fiks prijskaartje…

rijtest-porsche-718-boxster-07

Conclusie

Bij Porsche sneuvelen heilige huisjes niet zomaar. De zescilinder mag wat de Boxster betreft dan wel met pensioen gaan, de nieuwe flat-four presteert meesterlijk. De ingenieurs koppelden een hoogtoerig atmosferisch karakter aan de enorme souplesse in de middelste toeren eigen aan een turbomotor. De prestaties zijn zo schitterend dat we ons afvragen of die extra 50 pk van de Boxster S wel echt nodig is. Verder zorgt de middenopstelling van de motor met een chassis zoals enkel Porsche het kan bouwen voor een uiterst bevredigend weggedrag. Conclusie: de efficiëntste en meest bevredigende roadster van het moment, alleen het geluid van de flat-six zullen we missen…

Overzicht

+ Viercilinder met motorsport-karakter
+ Schitterende wegligging
+ Nieuw PCM infotainmentsysteem

– Minder muzikaal
– Karige standaarduitrusting en hoge prijzen

rijtest-porsche-718-boxster-05

Tekst & Foto’s: Tim De Baets