Dieselwagens steeds minder populair in VlaanderenVlamingen kiezen steeds minder en minder voor een dieselwagen.

Zes jaar geleden tierde de dieselgekte welig, dankzij de toenmalige schrootpremie werden die wagens (lage CO2 uitstoot) serieus voorgetrokken met een resem “foutieve” aankopen tot gevolg. Enkel wie meer dan 30.000 kilometer op jaarbasis doet kiest best voor een dieselmotor, voor korte en kleine afstanden is een benzinemotor nog steeds dé aangewezen keuze.

In de eerste zes maanden van 2016 koos slechts 22,9 % van de particulieren voor een dieselwagen, vorig jaar was dat nog 37% zo blijkt uit de FEBIAC cijfers. De trend der dalende dieselverkopen is al een tijdje aan de gang, begin dit jaar werden de verkeersbelasting en BIV (belasting op ­inverkeerstelling) voor die motoren nog eens gevoelig verhoogd. Benzinewagens en auto’s op alternatieve brandstoffen kregen dan weer een gunstiger regime én dat is voor Jan Modaal altijd mooi meegenomen.

Het voordeel van dieselwagens (goedkoper aan de pomp) wordt steeds kleiner en kleiner, tegen het einde van dit decennium zal het prijsverschil zo goed als volledig weggewerkt zijn. Een dieselmotor is ook onderhoudsgevoeliger (roetfilter!), zeker als je niet voldoende kilometers rijdt..

Bij de bedrijfswagens (leasewagens, bedrijfsvoertuigen en auto’s van zelfstandigen) blijft diesel nog steeds zéér populair met 72,5%.

Porsche Cayenne S Diesel 2013 14